לתרומות לחץ כאן

מכירת מט"ח בשבת באופן אוטמטי

האם מותר לתת הוראות למחשב שימכור מטבעות חוץ כאשר יגיעו לשער מסויים, כאשר ידוע מראש כי יתכן שדבר זה יהיה בשבת, והמחשב ימכור את המניות בשבת?

תשובה:

שלום רב.

אם אינו יודע בוודאות שהמכירה תהיה בשבת מותר לעשות זאת, כאשר אין שם הישראל ניכר על המכירה הזו. ולכתחילה יעשה תנאי מערב שבת שאם המכירה תהיה בשבת הוא מתכוון למכור את זה כבר מערב שבת.

מקורות:

הנדון במסחר אוטומטי, הוא מצד איסור מקח וממכר בשבת הנלמד מהפסוק 'ממצוא חפציך' ובפוסקים נראה שהוא איסור לעשות כל קנין ומכירה שהיא אפילו בלא מעשה ממש. וכן מצינו ברע"א במהדו"ק סי' קנ"ט שסובר שאסור לעשות מעשה קנין בע"ש על מנת שיחול בשבת, וכן כתב בשו"ת כתב סופר או"ח סי' מו (וגם באגרות משה או"ח ח"ג סי' מ"ד כתב לאחר שדחה את ראייתו של רע"א שכיון שהורה זקן יש להחמיר כדבריו), ולדבריהם כל שכן אם כל מעשה המקח יתבצע בשבת. אמנם יש פוסקים שמתירים, עיין בשו"ת מהר"ם שיק או"ח סי' קלא ובשו"ת תורת חסד סי' יג וסי' יד וחזון איש דמאי ט,יב, ולדבריהם יתכן שגם כאן כיון שאינו עושה בשבת מעשה מכר אלא הוא חל מאיליו באופן אוטומטי הרי זה מותר, אך במקרה שקובע שמעוניין לקנות או למכור את המניה כשהיא מגיעה למחיר מסוים, ויש רק ספק אם הקניה תתבצע בשבת, שהרי יתכן שהיא תתבצע לפני שבת או לאחריה, וגם אינו קובע בדוקא שתחול בשבת אפשר להקל יותר כמו שכתב בשו"ת חלקת יעקב או"ח סוף סי' סט.

 ומצאנו בפוסקים נידון נוסף דומה קצת לנידון זה ושם ישנם כמה פוסקים האוסרים זאת, והוא לענין העמדת מכונות לממכר שתיה וכדו' באופן אוטומטי, באופן שידוע לנו שלפעמים קונים בה בשבתות, ובשמירת שבת כהלכתה פרק כ"ט הערה ע"ה הובאו דברי הגרש"ז אוירבאך זצ"ל שכתב שמעיקר הדין מותר להשאירה פועלת אף במקום שתעמוד לשירות יהודים, כיון שאינו מעמיד את גוף האיסור אלא את הכלי שיכולים לעשות איתו איסור, וכיון שאפשר לתלות שלא יקנו בשבת אלא בשאר ימות השבוע אין איסור, אך למעשה כתב שבמקום שרוב יהודים ראוי לכתחלה לא להשאירה בפעילות בשבת וכן הסיק בשו"ת מהרש"ג ח"ב סי' קי"ז, והמנחת יצחק ח"ג סי' ל"ד הוסיף שצריך לעשות תנאי מע"ש שכל מי שיקנה את הדבר שלו יהיה זה קנוי לו כבר מערב שבת ע"ש. ויש פוסקים שאסרו זאת מטעמים שונים יעוי' שבט הלוי ח"י סי' נ"ז ובשו"ת חלקת יעקב סי' ס"ז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל