לתרומות לחץ כאן

קונה דירה שטוען 'היזק ראיה' כאשר למוכר לא היה אכפת

ראובן גר בבניין משותף ועשה תוספת בניה. שמעון רכש דירה בכניסה סמוכה ועדיין לא ביצע תוספת בניה. ובתוך כך הוא מגלה שהמסתכל בחלונו של ראובן צופה לתוך כל הסלון שלו [של שמעון].
אציין כי החלון לא מופיע בתוכנית תוספת הבניה והוא נתאפשר בגלל ששמעון עדיין לא ביצע את הבניה.
לדייר שמכר את הדירה זה לא הפריע בטענה שהם סוגרים באופן קבוע את התריסים אבל אנחנו שרכשנו את הדירה אנו סגנון יותר פתוח ומאוורר וזה מאוד מפריע ומגביל אותנו.
והשאלה היא האם אנו יכולים מיידית [לפני שנבצע את תוספת הבניה] לדרוש מראובן לדאוג לאיטום החלון מאחר וזה פוגע בצינעת הפרט וישנו היזק ראי'ה.
בכל הכבוד הראוי.

תשובה:

שלום רב,

ישנם מחלוקות הפוסקים בשאלה זו. מספק לא ניתן לא ניתן לדרוש מראובן לאטום את החלונות. לכל היותר יש מקום לפשרה באופן שכל אחד יהיה רשאי לפתוח את החלון בשעות מסוימות ביום.

מקורות:

יש מחלוקת הפוסקים אם מועיל חזקה להיזק ראיה של חלונות, כמו כן יש מחלוקת אם צריך להחזיק שלוש שנים ולטעון שקנה את הזכות לפתוח חלון, או די בכך שהשני ראה ושתק. עיין בשו"ע חו"מ סי קנד סעיף ז וברמ"א שם. לפי הסוברים שיש חזקה גם הקונה אינו יכול למחות, שאין לקונה יותר זכויות מאשר למוכר (עיין שם בסעיפים יח-יט).
כמו כן, יש מחלוקת אם אדם פתח בהיתר כשלא היה היזק ראיה חייב לסתום לאחר שיש נזק. עיין שם סעיף טז. ולפי המתירים יש מקום להתיר בנידון דידן לפתוח את החלון מאחר שפתח בהיתר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל