לתרומות לחץ כאן

אשה בהריון שטבלה לשם גיור וביה"ד לא היה מודע להריון

אח של בעלי התחתן עם גיורת ולפני הגיור היא נכנסה להריון ותוך כדי ההריון היא קיבלה את הגיור והם התחתנו ואישתו היום הולכת בלי כיסוי ראש ולא הולכת בצניעות גמורה ואני לא יודעת עד כמה היא שומרת מצוות היום מה דינה ומה דינם של הילדים שלה

תשובה:

שלום רב.

קשה לי לענות על מקרה שאיני מכיר. אוכל רק לומר בכללות. אין כל ספק כי עיקר הגיור הוא הרצון וההחלטה של המתגייר או המתגיירת לקבל על עצמם עול תורה ומצוות. אדם שבא לפני ביה"ד ומצהיר כי זוהי כוונתו, אולם בלבו אין לו כל כוונה כזו, הגיור אינו שוה מאומה, והוא גוי גמור.

יחד עם זה קשה לי להחליט במקרה המתואר, מאחר שאת גם אינך יודעת האם היא שומרת מצוות ברמה מסויימת או לא, ולפעמים כשאנו רואים אדם שהתגייר וכתואצה מהגיור הוא שומר על חלק מהמצוות, וחלקם עדיין לא, לפעמים הגיור חל, וצריכים לדעת את הנסיבות.

הערה נוספת, לגבי שאלתך בנוגע לילדים שלה, הזכרת כי בזמן הגיור היא היתה בהריון. נפסק בשו"ע (יו"ד סי' רסח סעי' ו') כי גויה מעוברת שנתגיירה וטבלה, בנה אין צריך טבילה, זאת אומרת דינו גם כגר אלא שאינו צריך טבילה נוספת.

אולם, מאחר שטבילת גר אינו מועיל אלא אם כן זה בפני ביה"ד, זאת אומרת שביה"ד הוא שותף מלא לתהליך הגיור, ולכן אם דייני ביה"ד לא ידעו כי היא בהריון, הילד צריך לעבור תהליך גיור מחדש. וכוונתי בעיקר הג' האנשים המעידים על הטבילה, שאם הם לא היו מודעים לכך שהיא בהריון לא הועילה הטבילה עבור העובר. (ראה דגול מרבבה שם, ופתחי תשובה שם סק"ו שכתבו כי לכאורה אם הבי"ד לא ידעו, הדבר תלוי במחלוקת ראשונים).

אולם אם זה היה ממש בתחילת ההיריון, ראוי לבדוק שוב, כי יתכן שלכל הדעות הבן יחשב יהודי לכל דבר.

בהצלחה!

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכאורה הדבר תלוי אי אמרינן עובר ירך אמו או לא. וכמש"כ דעת השו"ע דעובר ירך אמו, לפיכך א"צ טבילה, ומלין אותו לשמנה גם אם הוא שבת. ולכן אף אם לא ידעו הבי"ד – כל שעלתה לאמו הגיור – עלתה גם לו.
    ומפה למה שכתבת לדייק מהשו"ע, שדינו כגר, לענ"ד אינו נכון. אלא הגדרתו הנכונה היא "בן של גיורת" (שאין לו אב), כיון שלידתו היתה בקדושה. נפק"מ לישא אחותו מהאם אי הוי איסור דרבנן (שלא יאמרו) או דאורייתא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל