לתרומות לחץ כאן

שאלות בהקדמת תפילה בנץ החמה כשמפסיד קריאת התורה

מה עדיף-1) להתפלל שחרית ביחידות כותיקין ולשמוע לקריאת התורה ממנין שמתפלל מוקדם או 2) לתפלל במנין כותיקין ולעזוב מוקדם ולא לשמוע לקריאת התורה או 3)להתפלל במנין שמתפלל מוקדם לפני הנץ ואז הוא מתפלל במניין ויכול לשמוע לקריאת תורה, אבל לא בזמן הכי הטוב? ולמה
תודה

תשובה:

שלום רב.

א. אין להתפלל ותיקין אם מחמת כך יפסיד ולא ישמע קריאת התורה.

ב. עדיף להתפלל ותיקין ולשמוע קריאת התורה ממנין שמתפלל מוקדם.

ג. אפשר להתפלל לפני הנץ כדי שיוכל לשמוע קריאת התורה.

מקורות:

א. כיון שקריאת התורה היא תקנה, ואם יפסיד את זמן הנץ לא הפסיד את תפילתו אלא מתפלל אחר כך בלא המעלה המיוחדת של תפילה בנץ החמה. כך כתב באבני ישפה פרק ד' סעיף ה' בשם גאון אחד.

ב. מכיון שבאופן זה אינו מפסיד את תקנת עזרא (או משה רבינו) לשמוע קריאת התורה, רק אינו עושה זאת כסדר הקבוע, וניתן לעשות זאת כאשר מרוויח את מעלת תפילה בנץ החמה. עי' דעת תורה סי' רפב ס"א, ועמק ברכה (קריאת התורה אות ד) שביארו הטעם לתקנה לקרוא קריאת התורה דווקא לאחר שחרית, והשוני בינה לבין מנחה. ובלקט הקמח (החדש, סי' קלה ס"ק א) חידש שאפילו אם שמעו כל הציבור את הקריאה [כל אחד בפני עצמו במנין אחר] צריכים לחזור ולקרוא שוב לאחר שחרית. אך ביחיד יכול במקום צורך לשמוע קריאת התורה לפני התפילה.

ג. נחלקו הפוסקים מה הדין באדם שיש לו שתי אפשריות או להתפלל במנין לפני הנץ, או להמתין עד הנץ ולהתפלל ביחידות, יש אומרים שעדיף להתפלל במנין גם אם הם מתפללים לפני הנץ, [עיין בספר לשכנו תדרשו שכתב כן בשם החזון איש וכן כתב בשו"ת ישכיל עבדי ח"ה סימן י'] אבל יש חולקים וסוברים שעדיף להתפלל ביחידות לאחר הנץ, [עיין בספר לשכנו תדרשו בשם הגרי"ש אלישיב שליט"א]. ובשו"ת רבבות אפרים חלק ז' סימן ר"צ סק"ח כתב שעדיף להתפלל לפני הנץ כדי להספיק לשמוע קריאת התורה מאשר להתפלל אחר כך בלי לשמוע קריאת התורה. ועיין כאן לענין תפילה בציבור לפני הנץ או ביחידות לאחר הנץ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל