האם נהוג להקפיד על צוואת רבי יהודה החסיד לגבי האיסור לגור שני אחים באותו הבניין (בכניסות נפרדות)
תשובה:
לא נהגו להקפיד בכך. ויש להדגיש כי בצוואתו לא כתוב שלא לגור רק באותו בנין אלא באותה העיר. אמנם כל דבר שאינו מקובל ומעורר את עיני הציבור (כגון לגור באותו בנין ממש או באותה כניסה), יש לחשוש בו משום עין הרע למאן דקפיד.
מקורות:
בשו"ת שאילת שלום מהד"ת סי' פ"ו כתב שדבריו אמורים רק במקום שלא הורגלו בכך ומשום עין הרע, אך במקום שהורגלו בכך אין בזה חשש עין הרע כלל. ובהגהות מקור חסד על הצוואה כתב שכוונת רבי יהודה החסיד רק לשני אחים ששניהם נשיאים. ובעיקר הענין אם יש להקפיד על כל צוואת רבי יהודה החסיד עי' בנודע ביהודה תנינא אבן העזר סי' ע"ט שכתב שכל הצוואה היתה רק לזרעו, ועי' בשו"ת שם אריה יו"ד סי' כ"ז שהביא מעשה מרב אחד שבזמן המהרש"א היתה אסיפה שדיברו בענין צוואת ר"י החסיד, ואמר המהרש"א שהוא מבני בניו ובצוואתו כתב שלא יקראו איש מזרעו את שם בנו שמואל או יהודה, ולו קראו שמואל ולאביו יהודה, ועל כרחך שכל צוואתו היתה רק לבניו ממש. ויש להוסיף שגם בסוף הצוואה כתב ר"י החסיד שבכל מקום שההלכה רופפת בידך צא וראה איך נוהג העולם, ובכל מקום רואים שגרים כמה ילדים באותה עיר ואין מקפידים על כך.
אמנם לגור באותו בנין ממש יש לחשוש מצד עין הרע, וכשם שלא נותנים לשני אחים לעלות לתורה אחד אחרי השני, וכן כל דבר שאין רגילים בכך שיכול לעורר עין הרע על האחים.
האם צוואת ר יהודה החסיד זה רק לשני אחים או גם לאח ואחות
רק שני אחים
האם גם לשני אחיות
לא שמענו. עיקר ההקפדה הוא בגלל השם המשותף, בנשים זה פחות בולט.
השאר תגובה