לתרומות לחץ כאן

צוואות סותרות שלא נעשו כפי ההלכה

אשה כתבה צוואה שבו היא מורישה לשתי בנותיה את עזבונה.
לאחר מכן כתבה צוואה שנייה, כנראה בשיכנוע אחת הבנות, שבו היא מורישה את עזבונה רק לבת אחת.
מיותר לציין שצוואות אלו לא נכתבו ע"פ ההלכה ונוסחם מאוד כללי. (גם שני העדים החתומים על הצוואה הינם בני זוג – איש ואשה)
1. האם בית הדין יתחשב בצוואת האם (הראשונה ולחילופין – השנייה)
2. במידה והאחיות השלימו והם מסכימות על חלוקת העיזבון ביניהם, בית הדין ייתחשב בדעתם או שמא ינסה לקיים את אחת הצוואות?
תודה

תשובה:

1. במקרה שאין בן בנוסף לאחיות אלו (גם לא בן שכבר אינו בחיים), הצוואה האחרונה יכולה להיות תקיפה. במקרה שיש בן (אפילו אינו בחיים), הבן יורש הכל. אולם יש סוברים שאם הצוואות הופקדו אצל נוטריון והן תקיפות מבחינה משפטית, הרי הן תקיפות גם מבחינה הלכתית.

2. אם הן היורשות היחידות בית הדין יתחשב רק ברצונן.

מקורות:

1. יש יכולת למוריש שהוא שכיב מרע להוריש לבת אחת מבין הבנות, אבל לא כשיש בן. עיין שו"ע חו"מ סי' רפא סעיף א. במקרה שיש בן ורוצים להוריש לבת יש צורך בצוואה הלכתית שנכתבה בלשון מתנה, אולם בשו"ת אגרות משה אבן העזר ח"א סי' קד כתב שצוואה שנערכה אצל נוטריון שודאי יקיים אותה – תקיפה (יש לציין שדעתו זו אינה מקובלת בחלק מבתי הדין).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל