לתרומות לחץ כאן

הוצאת סוכריה שליקק ממנה ילד מקערת סוכריות

לרבנים החשובים שלום וברכה,
בשבת האחרונה התארחתי אצל חבר, ולכבודי הוא הגיש קערה מלאה בסוכריות, כולם מאותו הסוג. בתי הקטנה כמובן הושיטה ידה ולקחה אחד לפיה, ולאחר שקיבלה נזיפה מיד החזירה לקערה. כשבאתי להוציא את הסוכריה המלוקקת נזף בי חברי על שאני הולך לעבור על איסור בורר.
רציתי לשאול את כבוד הרבנים אם יש בזה באמת איסור בורר.
אבקש אם אפשר תשובה עם המקורות ההלכתיים, שנוכל לדון בדברים.
אודה לכם מאד על תשובתכם,
יוסף בונסקי.

תשובה:

שלום רב.

אכן היה אסור להוציא את הסוכריה המלוקקת משאר הסוכריות כיון שהיתה מעורבת בהם ואסור להוציא פסולת מתוך אוכל. דרך ההיתר היחידה היא אם היית לוקח את הסוכריה על מנת לאוכלה שאז נחשב הדבר לברירת אוכל מפסולת לצורך אכילה מיידית והדבר מותר.

מקורות:

מקור הדין בשולחן ערוך סי' שי"ט בסעיפים א'- ד', קערה עם סוכריות נחשבת לתערובת ולא גרע מקערה עם תפוחים שמבואר בפוסקים שנחשב לתערובת (עי' במשנה ברורה שם ס"ק ט"ו), וכן דוגמאות נוספות המוזכרות בסימן זה, ועיין בערוך השולחן סימן זה סעיפים ז' – ט' בהגדרה שכתב לתערובת, וכל שלוקח את הדבר כדי לאוכלו נחשב לאוכל ומותר כשכוונתו לאוכלו מייד, וכשמחשיב את הדבר לפסולת נחשב לברירת פסולת מאוכל ואסור. ובביאור החילוק בין ברירת אוכל מפסולת לפסולת מאוכל האריכו בזה הראשונים בגמרא בשבת דף עד,א ועולה מהדברים שם שכל ברירה שהיא בדרך אכילה אינה בכלל מלאכה, שהמלאכה נחשבת רק כאשר היא נעשית לאיחסון ולא לאכילה, וגדרו חכמים דבר זה בכך שבורר את האוכל מהפסולת לצורך אכילה מיידית בלא כלי.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום רב.
    אם כל הסוכריות מאותו סוג היינו אותו גודל אותה עטיפה לא מיקרי שני מינים מעורבים אם כן למה בורר.
    אם הגישו לו שני חתיכות בשר למשל די זהות שכל אחת עומדת בפני עצמה באותה צלחת והוא מוציא אחת האם נקרא בורר?

  2. כבוד הרב,
    1. אם הסוכריות לא ממש היו אחד על השני אלא מונחות בקערה גדולה שרואים כל אחד בפני עצמו- יהיה מותר להוציא את הסוכריה?
    2. נראה לומר, לדעת הרב עובדיה זצ"ל, שיהיה מותר להוציא אף אם מעורבבים ממש- משום שלא גרע מסכו"ם שהקל בו משום שהוא גדול ועומד בפני עצמו…?

  3. השיעור המדויק של תערובת קשה למדידה, וזוהי היא הבעיה הגדולה בהלכות בורר, ומכל מקום נראה שאם הם מרוחקות ממש אחת מחברתה יש להקל. ההשוואה בין גודלה של סוכריה לגודלו של סכו"ם יש לפקפק בה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל