לתרומות לחץ כאן

כמה שאלות בהלכות שבת

שלום,
כמה שאלות קצרות על הנושא של שבת(סליחה על האורך):
1.האם צריך לברך על בושם ששמים על הגוף(בורא מיני בשמים)? והאם מותר לשים בושם על הגוף בשבת ולברך עליו?
2.האם מותר לעשות מעין סימני עקבות על אבני טוף (שיש בפתח של בית), ואם כבר יש, אז ליישר את הסימנים ? והאם מותר לברור בין שני סוגי אבני טוף?
3.האם עירוב פוטר מאיסור הוצאה מרשות לרשות בשטח העירוב?
4.האם אסור לגעת בכלב שנושרים לו שערות(מחמת גוזז או מלאכה אחרת)?
5.מהי ההגדרה של טלטול שאותו אסרה התורה?
6.האם הליכה מרשות היחיד לרבים וממנה לרשות היחיד עם חפץ בשבת, בלי לעצור(במקום שאין בו עירוב), נחשבת כטלטול אסור?

תשובה:

שלום רב.

1. אין מברכים על בושם סינטטי בורא מיני בשמים, ומותר לשימו על הגוף (ולא על בגדים) בשבת.

2. להתכוין לעשות צורות וסימנים אסור, אך אם הולך ותוך כדי הליכה נעשים סימנים מותר. ואסור לברור בין שני סוגי אבני טוף מדין מלאכת בורר.

3. כן.

4. אם יש פסיק רישא שעל ידי הנגיעה יפלו שערות אסור, אך אם אין זה ודאי שייפלו שערות מותר.

5. מן התורה אסור להוציא חפץ מרשות היחיד לרשות הרבים, וכן לטלטל ד' אמות ברשות הרבים, בתנאי שעקר את החפץ והניחו, יש בדבר זה פרטים רבים וניתן ללמוד זאת בספרים רבים, מקור הדינים נמצא בשולחן ערוך סי' שמ"ו. ומדרבנן

6. מדרבנן דבר זה אסור בכל מקרה, ונחלקו הראשונים אם גם מדאורייתא אסור, ולדעת החזון איש יש להורות שאין בזה איסור תורה.

מקורות:

1. עיין שמירת שבת כהלכתו פרק ס"א סעיף י"ב ובהערה שם בשם הרגשז"א, ועיין בשו"ת אבני ישפה חלק ב' סימן ט"ז בשם הגרי"ש אלישיב שליט"א.

2. כיון שאין זה מתקיים ואין זה נוח לו.

6. תוספות שבת ב,א סוד"ה שבועות, ועירובין לג,א ד"ה והא כתב שיש בזה איסור תורה כמו מושיט. אך הרשב"א שבת צז,א וריטב"א בעירובין שם סבורים שאין בזה איסור תורה. והחזו"א באורח חיים סי' ס"ב סק"י אות ה'.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל