לתרומות לחץ כאן

מה מברכים על פריכיות אורז?

שלום,
רציתי לשאול 1. מה מברכים על פירכיות אורז מלא ושיבולת שועל? על פרכיות אורז הבנתי שמברכים שהכל .. אבל בחבילה רשום אורז מלא ושיבולת שועל 2. פירכיות שרשום בחבילה אורז מלא חמישה דגנים מה מברכים? שהכל או מזונות? 3. ופירכיות מאורז אכן מברכים שהכל?

תודה

תשובה:

שלום רב.

על כל הפריכיות נוהגים לברך בורא פרי האדמה.

מקורות:

כיון שהפריכיות אינם מבושלות אלא מודבקות באמצעות חום, דין האוכלם ככוסס את האורז שמברך 'בורא פרי האדמה' וכך דעת רוב הפוסקים, ראה בספר וזאת הברכה פרק י"ב עמוד 106 שהביא את הדעות בזה ושלעיקר ההלכה יש לברך 'בורא פרי האדמה' וכן בספר שערי הברכה פרק ט"ז סעיף י"א.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. שלום וברכה כבוד הרב!
    רציתי לשאול על הטעם שהרב כתב שיש לברך על הפריכיות "בורא פרי האדמה" משום דהוי כמו הכוסס את האורז, שהטעם שיש לברך אדמה במציאות שכוסס את אורז זה משום שאין דרך אכילת האורז ע"י כסיסה, שזה פרוש לשון כסיסה ע"פ רש"י (דף לו: ד"ה כס פלפלי), וא"כ אולי יש לומר שפריכיות הם לא מיקרי כסיסה, שזה אחד הדרכים לאכילת אורז?
    או שלפרוש כסיסה יש כמה אפשרויות?

  2. שלום וברכה כבוד הרב!
    בהמשך למה שהרב כתב שהמציאות והטעם לא ישנו דין זה, רציתי לשאול האם ניתן להוכיח מהפרי מגדים (סימן קעד אות ו) שכתב שם (כדי להסביר את המג"א שמשמע מימנו שאין דיברי התוס' חלוקים), שהתוס' בדף מב: כתב את האופן שהיו נוהגים בימי חז"ל היינו שדרכם היה לשתות יין אחר נטילת ידים, וזה גם פירוש דברי המשנה "בא להם יין לפני המזון", ואילו להלכה פסק התוס' דף מג. אחרת ממה שהיה נהוג לעשות בימי חז"ל.
    ורואים שלאו דווקא נמשכים אחר האופן שבדיוק היה בימי חז"ל?

  3. שלום וברכה לרב
    בהקשר למה שהרב כתב שתקנתם הייתה לברך 'אדמה' כאשר גרעינים שלמים, רציתי לשאול: שהרי מרן הב"י (סימן רח אות ז' ד"ה ומכל) כתב שעל אורז שלם מברך 'מזונות', אם כך דרכו להאכל?
    ומה שכתב שם מרן "והלכך אף שלא נתבשל הרבה" ניראה שבא מרן להדגיש לנו שהסיבה שמברכים על אורז שלא נתבשל הרבה מזונות, זו משום שזה אחד הדרכים שבו האורז נאכל, שאם לא מאי שנה מהכוסס את האורז ששניהם נאכלים ע"י כסיסה (שהאורז לא נתבשל הרבה)
    ולכן גם לכאורה אם דרך העולם לאכול את האורז באופן של פריכיות גם כן יצטרכו לברך לפני מזונות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל