לתרומות לחץ כאן

שימוש בתוכנה פרוצה של גוי

קניתי מאדם בסין דיסק-תוכנה שעלתה לי עשירית מהמחיר שלה. כשקיבלתי ,ראיתי כי התוכנה הועתקה ונפרצה ע"י המוכר-גוי סיני. האם גם לפי הרב אלישיב במקרה כמו שלי שקניתי אותה מהגוי יהיה לי מותר להשתמש בה לכתחילה? האם מותר לי להתקין אותה על מחשבים אחרים(בתור טובה לאנשים שרוצים -אינני מקבל כסף עבור ההתקנה אלא רק עושה טובה לאנשים שחפצים בתוכנה זו)? תשובה:

שלום רב.

הנושא של זכויות יוצרים מורכב מאוד, לדעת הסוברים שההלכה מכירה בזכויות היוצרים, אין האיסור בעצם העתקת החומר או החזקת החומר המועתק, שהרי אין בו ממש, אלא האיסור הוא לעשות שימוש בחכמתו (קנינו הרוחני) של יוצר החכמה, דבר זה מהווה קולא (הרי אין איסור להעתיק חומר כזה, כאמור) אך גם חומרה שגם אחר שהועתק, כגון על ידי גוי, אין היתר לעשות שימוש בחכמה.

בשאלה כפי שהוצגה, כאשר ככל הנראה התוכנה המקורית היא של גוי או חברה בבעלות של גוים, אין שום חיוב להחמיר יותר מאשר החוק שמקנה זכויות יוצרים ליוצר. נמצא שבמידה ועל פי החוק מותר לעשות שימוש בחומר מועתק לצורך עצמו, ואסור רק להשתמש בו לצרכי סחורה (מכירה וכד') הרי שיהיה מותר לעשות שימוש לעצמו בתוכנה. אולם העתקתו לאחרים (באופן שכתוצאה מכך הוא מקדם את עיסוקו, כגון אם הוא עובד בתור מתחזק מחשבים וכדו') יתכן ותהיה אסורה, ויש לבדוק בפרטי החוק הבינלאומי בענין זכויות יוצרים.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. האם לפי התשובה של הרב יהיה מותר להוריד מהאינטרנט תוכנה פרוצה, בעליה מוכרים אותה בכסף אך במקום אחר באינטרנט פרסמו אותה בחינם, האם יהיה מותר להוריד אותה למחשב שלי ולהשתמש בה.
    השימוש בה הוא לצורך עיצוב דברים שיפורסמו אם ירצה ה' ב"נ לציבור, מחילה ותודה רבה

  2. תוכנה של אולפן שהיא של בעלים גוי ויש אדם יהודי שפרץ אותה ומוכר אותה בזול יותר, יש בעיה להשתמש כשאני מרויחה כסף מהשימוש בתוכנה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל