לתרומות לחץ כאן

ריבית פיגורים בחוזה

מכרתי דירה ובחוזה כתוב כל יום של פיגור בתשלום הקונה חייב 200 ₪ האם זה נחשב לריבית

תשובה:

שלום רב.

יש בזה בעיה של ריבית ועל כן אם אין בחוזה סעיף 'היתר עיסקא' על המוכר והקונה לעשות כך באמצעות קנין כדין אצל מורה הוראה שיוכל להדריך אותם.

מקורות:

הבעיה כאן היא באחד משני פנים, אם העברת הדירה על שם הקונה (ובעצם קניינו של הקונה) מתרחשת בתום החוזה (עם התשלום האחרון) הרי שאם כן כל התשלומים ששולמו לפני כן הם הלואה מהקונה למוכר, נמצא שכאשר קבע שאם ישלם בתאריך מסויים ישלם 10000 ש"ח ואם מספר ימים אחר כך ישלם יותר, הפירוש הוא שהמחיר במועד מסירת הדירה הוא גבוה מהמחיר שבחוזה, ושנתנו 'הנחה' לקונה מפני שהקדים לשלם לפני כן. וכל שיש שני מחירים לחפץ, מחיר גבוה במועד קבלת החפץ ומחיר נמוך יותר עבור הקדמת התשלום לפני קבלת החפץ יש בזה משום ריבית. לחילופין אם בחוזה כתוב שהדירה עוברת לידי הקונה בתשלום הראשון (דבר זה נדיר) הרי שתוספת 200 ש"ח עבור איחור בתשלום הוא ריבית, במקרה שהוא מתרבה מיום ליום (ולא קנס חד פעמי). עי' יו"ד סי' קע"ז,ט קעו,יח, קעג,ג וז'.

הפתרון כאשר לא נעשה היתר עיסקא בחוזה הוא, שהלוה יקנה למלוה בקנין המועיל חלק מהשקעותיו/נכסיו מניבי רווחים כנגד הכסף ששילם בתנאי היתר עיסקא דהיינו שהמלוה יהיה שותף ברווחים אלו, והרווח ינתן לו באופן של הריביות שסוכמו בחוזה. דבר זה מורכב ויש לעשותו בעזרת מי שבקיא בעניינים אלו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל