לתרומות לחץ כאן

המוצא מכשיר שנאסר על ידי גדולי ישראל

כבוד הרבנים שלום!
כיצד יש לנהוג למעשה במקרה שאדם מוצא מכשיר סלולרי שאינו מאושר, וכגון "אייפון" וכדומה, במקום שבו רוב האנשים שומרי תומ"צ, האם יש לקיים בו דיני השבת אבידה, או שאין להחזירו כלל לבעליו מצד הלכות "לפני עיוור" וכדומה? השאלה בעקבות מעשה שהיה.
בתודה,

תשובה:

במקרה כזה אין להרים את המכשיר כלל יש להתעלם ממנו.

אם המוצא הרים את המכשיר קשה להכריע מה לעשות ויש לשאול את גדולי הדור. בכל מקרה לפי החוק חייבים להביא את המכשיר לתחנת המשטרה.

מקורות:

אין להרים את המכשיר כיון שלא ידוע אם בכך מטיבים עם בעלי המכשיר או להיפך. סביר להניח שלא מטיבים שהרי הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל ומכלל הן אתה שומע לאו.

אם הרימו את המכשיר מתחייבים בחיוב השבת אבידה ובחיובי שמירה. אין איסור "לפני עיוור" להשיב כיון שבעלי המכשיר יכולים להשיג (ומסתמא ישיגו) מכשיר אחר. השאלה היא אם יש איסור מסייע ידי עוברי עבירה. לענ"ד נראה שהתשובה לשאלה תלויה אם דברי גדולי הדור לאסור להחזיק את המכשיר הופכים את עצם החזקת המכשיר לאיסור, כגזירת חכמים, גם אם אינו משתמש בו שום שימוש של איסור, או שהאיסור להחזיק הוא רק כדי להימנע מלהשתמש בו שימוש אסור. לפי הצד השני אין איסור מסייע ידי עוברי עבירה בהחזרת המכשיר, גם אם סביר להניח שבעלי המכשיר ישתמשו בו לאיסור, כשם שאין איסור במכירת תנור או מכונת כביסה למחלל שבת, עיין שו"ת אגרות משה יו"ד ח"א סי' עב.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל