לתרומות לחץ כאן

גר שמל בינו לבין עצמו אם צריך הטפת דם ברית

נוכרי שמל בינו לבין עצמו לשם ברית אברהם ואח"כ בא להתגייר האם זקוק להטפת דם ברית בפני בית דין או שדי לו בטבילה?

תשובה:

שלום רב.

בדיעבד, אינו צריך הטפת דם ברית. ויש הסוברים שניתן לעשות הטפת דם ברית לחומרא אף במקום פלוגתא.

מקורות:

בשולחן ערוך סי' רס"ח סעיף ג' הובאה מחלוקת אם בדיעבד עלתה לו מילה שלא בפני ג' ולדעת כמה אחרונים אף לדעת הרמב"ם המובא שם בשולחן ערוך מילה כשרה בדיעבד אף לא בפני ג', וראה בש"ך שם שאף בפני אחד, ובחידושי הרי"ם כתב בפשיטות שאף בפני אחד הדין כן. ואם צריך הטפת דם ברית בכה"ג, ראה בגליון רע"א שם על סעיף י"א שכתב שלכאורה הוא דומה לנולד מהול שלמעשה צריך הטפת דם ברית, וכן בקרן אורה ביבמות דף מו סוף ע"ב תמה על השולחן ערוך למה לא כתב שצריך הטפת דם ברית. ובאמרי בינה עדות סי' ד' הכריע שאינו צריך הטפת דם ברית כיון שנאמן על עצמו מדין שוויה אנפשיה חתיכא דאיסורא, ולדידיה אסור בהטפת דם ברית כיון שהוי חבלה, וראה גם באחיעזר חלק ג' סימן כ"ז שכתב שאינו צריך הטפת דם ברית כיון שאף גר שמל בגיותו לשם מצוה אינו צריך הטפת דם ברית, ואיהו לא גרע מהכי. אמנם בשו"ת מהר"י אסאד יו"ד סי' רמ"ט כתב שמאחר שנעשה לשם מצוה אין זה נחשב כחובל בחבירו, וכן פסק במנחת יצחק חלק א' סימן ל"ו, וראה עוד בקובץ דרכי הוראה גרים הלכות גירות עמוד ע"ז תשובה מהג"ר אשר וייס שליט"א שכתב שניתן לעשות הטפת דם ברית לחומרא במקום ספק ואין בזה חשש חבלה ע"ש ובספרו מנחת אשר בראשית סימן יח מה שכתב בזה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. כבוד הרב דן רק בשאלה האם מועיל הטפה שלא בפני ג' והאם מותר לעשות שוב הטפה. אולם ביסוד הדבר מנין שהוא נאמן לספר לנו שהוא מל עצמו לשם יהדות. הרי כשהוא בא להתגייר וטוען שמל עצמו עדיין היה נכרי ואין לו נאמנות כמבואר ביבמות מה,א

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל