לתרומות לחץ כאן

טעמים למצוות ברית מילה

רציתי לדעת האם ברית מילה היא גזירת הכתוב?
משהו שאנחנו לא מבינים למה אנחנו עושים אותו

תשובה:

שלום רב.

טעמים רבים נאמרו למצוות מילה ואמנה כאן כמה מהטעמים העיקריים:

מעשה המילה הוא ברית בין הקב"ה ובין ישראל, וכמו שנאמר [בראשית יז, ט-יא]: ויאמר אלהים אל אברהם ואתה את בריתי תשמר אתה וזרעך אחריך לדרתם, זאת בריתי אשר תשמרו ביני וביניכם ובין זרעך אחריך המול לכם כל זכר, ונמלתם את בשר ערלתכם והיה לאות ברית ביני וביניכם. וכן נקראת מצוה זו בכל מקום: "ברית מילה"[1]. הברית ביננו ובין הקדוש ברוך הוא להיות לו לעבדים[2], ויש שפירשו שהיא ברית אהבה בין אוהבים[3].

במדרשים מבואר שברית זו מטרתה להבדילנו מן האומות ושהכל ידעו כי אנו בניו של הקדוש ברוך הוא[4].

ספר החינוך בבואו לפרש את טעמה של מצווה זו כותב כך: "לפי שרצה השם יתברך לקבוע בעם אשר הבדיל להיות נקרא על שמו אות קבוע בגופם, להבדילם משאר העמים בצורת גופם, כמו שהם מובדלים מהם בצורת נפשותם, אשר מוצאם ומובאם איננו שוה. ונקבע ההבדל בגולת הזהב לפי שהוא סיבה לקיום המין, מלבד שיש בו תשלום צורת הגוף, כמו שאמרנו. והעם הנבחר חפץ השם יתברך להשלים תכונתו, ורצה להיות ההשלמה על ידי האדם, ולא בראו שלם מבטן, לרמוז אליו כי כאשר תשלום צורת גופו על ידו, כן בידו להשלים צורת נפשו בהכשר פעולותיו".

הרמב"ם בספרו מורה נבוכים עומד על השאלה מפני מה לא נברא האדם מהול[5], וכותב הרמב"ם שאחד מטעמי מצווה זו היא להחליש איבר זה כדי שימעט בפעולה ויתאפק ככל האפשר, ובכך תתמעט התאווה והלהיטות המופרזים מכדי הצורך, וישתמשו בו רק באופן המותר[6].

כמו כן יש שכתבו שעל ידי המילה מסירים את ערלת הלב ורק כך יכול האדם להגיע לשלימות[7].

לבד מטעמים אלו, גם על ידי כך שמגיש האב את בנו למילה הרי הוא כמגיש קרבן על גבי המזבח ומשום כך עושים סעודה של שמחה ומשתה על שזכה להקריב קרבן על גבי המזבח[8].

וראה כאן מאמר שמביא גם את התועלת הבריאותית שיש בברית המילה.
שיהיה במזל טוב וכל טוב.

[1]  מנחות נג, ב.

[2] רש"י שם פסוק ו' וספורנו שם פסוק י"א. ובספר בכור שור כתב וזה לשונו: ואתנה בריתי ביני ובינך, שאשים חותם בבשרך להיות לסימן שאתה עבד לי, וכן בריתי, כדרך העבדים שיש להם חותם בבגדיהם להראות שהם עבדים וכפופין לאדוניהם, כדמוכח בשבת [נח, א] לא יצא העבד לא בחותם שבצוארו ולא בחותם שבכסותו, אף כאן חתם הקב"ה בבשרינו שאנו עבדים לו, במקום שאין אדם יכול להפשיט ולהשליך מעליו.

[3] ספר אלה המצוות למהר"ם חגיז במצות מילה.

[4] מדרש שכל טוב על הפסוק "והיה לאות ברית", מדרש רבה שיר השירים ו,כו ומדרש תנחומא לך לך פרשה י"ח.

[5] גם על פי הטעמים המבוארים עד כה שאלה זו אינה קשה כיון שרצון הבורא שאנו נכניס עצמינו לברית זו, ואין מהות לברית ללא מעשה האדם.

[6] כטעם זה כתבו גם הרמב"ן בראשית יז,ט, ספר הבתים מצוה י' והרד"ק בראשית יז,יא ועוד.

[7] ר"ן בפירוש הגמרא בנדרים לב,ב וספר הבתים שם ודעת זקנים בשם הריב"א.

[8] ספר הזוהר בכמה מקומות ופרקי דרבי אליעזר פרק כ"ח.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אכן דבריו חשובים מאוד וזה לשונו: ויש לתת לב לאיזה צורך האריך רבינו בדרוש זה, כנראה שהיו מתרשלין בזמנו במצוה זו, וזה לא שמענו מאבותינו ומזקנינו, כי הלא אין הדור שהיה שרוי רבינו בתוכו כל כך רחוק מדורינו זה, ואילו היה דבר זה בדורו היה נשמע גם לנו. אבל נראה בקושטא שגם בדורו היו רבים נכשלים בעון זה, כמו שנמצא בדורינו שאין נזהרין בקיום מצות מילה כמאמרה, והוא כי עיקר המצוה להיות עליו אות ברית קודש מאותיות שמו הקדוש יתברך לשמור את כל גופו מכל טומאת עריות, והנה הרבה נכשלו בעון זה לטמאות אות ברית קודש בעריות, ובייחוד בבנות הערלים ומולידין בנים לעבודה זרה. וגם רבים באים על נשים פנויות בנדתן ונעשה להם כהיתר כיון שהיא ישראלית פנויה, ועל כן האריך רבינו בדרוש המילה כמה גדולה היא אם מקיים אותה כמאמרה שלא יהא פוגם אותה, כי מלבד שיש בה צד כרת ונכרתו עליה י"ג בריתות ולא נקרא אברהם שלם עד שנימול, עוד דבר גדול מזה שכריתת ברית על נתינת הארץ אינה אלא אם בניך מקיימין את המילה, ואם לאו אין נכנסין לארץ, אם כן נשמע שעוון זה והוא כשפוגם אות ברית קודש דאינו מקיים מצות מילה להיות דבוק עם קדושת שמו יתברך אלא נדבק אל החיצונים, דבר זה הוא מחזיק גלותינו שאין נכנסין לארץ. ועוד דבר גדול מזה שמצלת אותנו מדינה של גיהנם, וכשישראל בא על הגויה נמשכת ערלתו ודומה כמי שאינו נימול ונופל בגיהנם. עוד גדול מזה, שעל ידי שמפר ברית לפגום אות ברית קדש ונמשכה ערלתו, אף על פי שיש בידו תורה ומעשים טובים אין לו חלק לעולם הבא. צא ולמד ממשה רבינו וכו', והוא דסגולת המצוה זו כשמקיימין אותה בזמנה גורם שיהא נדבק בקדושת שמו יתברך שלא תהא נפגמה ונטמאה בשום ביאה בעבירה, וזה שכתב רבינו על כן צריך ליזהר בה מאד לקיימה בזמנה, ושלא יהא פוגם קדושתה בשום ביאת איסור והוצאת זרע לבטלה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל