לתרומות לחץ כאן

פתיחת מטריה או שמשיה בשבת

שלום כבוד הרב,
האם מותר לפתוח מטרייה או שמשיה בשבת?

תשובה:

שלום רב.

אין לפתוח מטריה או שמשיה בשבת. וכן אין לילך במטריה אף אם היא כבר פתוחה מערב שבת.

מקורות:

כשיטת הנודע ביהודה וכמו שפסק להלכה הביאור הלכה בסי' שט"ו סעיף ח' ד"ה טפח, ובחזון איש סימן נ"ב סק"ו כתב שאסור מטעם שזה גדר חכמים, וזה חמור יותר מאיסור פרטי ליחיד, וכך נקטו כל גדולי הדורות, וראה בארחות שבת פרק ט' הערה י' מה שהביאו בזה.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. כל גדולי הדורות? החתם סופר התיר מפורשות ואדמורי חבד לא דיברו מכל וכל והרמב״ם אמר אוהל עראי מדרבנן וכיון שכך הלכה כחתם סופר המקל בדרבנן ועוד מטריה כלי ואין בניין וסתירה בכלים בפרט שאינו אלא משחרר קפיץ וכן רבי אמר אוהל המיטלטל אינו אוהל וכן עיקר

  2. מדברי הרא״ש ובמחלוקת הגדולים לא יגיד הדיין אפסוק כמי שארצה ואם עשה כן דין שקר הוא אלא אם גמיר וסביר ויודע להוכיח בראיות נכוחות הרשות בידו ואפילו פסק חכם אחר בעניין אחר יכול לסתור דבריו בראיות וכל שכן כשיש לו סיוע מאחד החולקים ואף לירושלמי שאמר בניין לשעה בניין הרי מטרייה היא אינה קבועה בקרקע ועוד היא אוהל המיטלטל

  3. יישר כח על דברי התוכחה, אבל מן הסתם לא שם לב המוכיח שהבאנו משנה ברורה מפורש שפוסק כדברי הנודע ביהודה בלא כל חולק, וכן נהגו לאיסור בכל מקום, ונראה שידוע לכבודו ש"מותר" לפסוק הלכה כפי המובא בהחלטיות במשנה ברורה.

  4. נדמה שהמשפט הגורף שכתבתם בעניין השמשיה – "אין לפתוח מטריה או שמשיה בשבת", אינו מדוייק וראוי להבדיל בין סתם שמשיה נישאת (כמו מטריה) לבין שמשיה התקועה בקרקע.
    "אבל שמשית גינה שתקועה בקרקע מבעוד יום… מותר לפותחן ולקפלן"! [שש"כ פרק כ"ד סעיף ט"ו]
    ובמיוחד שמסתפק מה האיסור בכלל. עיין בהערה נ"ה שם.

    לדעתי, בתשובות הלכתיות ראוי לדייק, דווקא מפני מי שאינם בקיאים בהלכה. מפני החשש שהם יישמעו הלכה "סותרת" (לפ הבנתם). לעיתים, איסור גורף לאנשים כאלה, יכול לגרום לפקפוק בהלכות אחרות מאותו מקור.
    יישר כח. אשמח לתגובה.

  5. גדולי הדורות גדרו ואסרו פתיחת מטריה וטלטולה בשבת. (עיין שו"ת נו"ב תניינא או"ח סימן ל') ואף אם פתחה בערב שבת אסור להשתמש בה ולטלטלה משום מראית עין. (נו"ב שם).

    אולם, לגבי שמשיה הקבועה בקרקע מבעוד יום, הורה החזו"א (סימן נ"ב אות ו') שמותר לפותחה ולקפלה בשבת. והטעם בזה הוא משום שבשו"ע (סימן שט"ו סעיף ה') מובא שכסא העשוי פרקים,1 מותר לפותחו בשבת, שהרי הוא כבר עשוי מבעוד יום ובמעשהו רק פושטו ומיישבו כדי שיהיה ראוי לשבת עליו. (משנ"ב שם ס"ק כ"ז)

    ונמצאנו למדים מהלכה זו שכל שהוא קבוע ומוכן לכך, אין בפתיחתו משום עשיית אוהל חדש אלא רק סידור הדבר לשימושו הראוי לו, ולכן מעיקר הדין מותר לפתוח שמשיה העומדת בחצר.

    לעומת זאת בפתיחת מטריה, כיון שבימים עברו היה נצרך לפתוח את המטריה ע"י פעולה חזקה של בניית האוהל ומשום כך אסרוה גדולי הדורות, כתב החזו"א שאף שבימינו קל לפתוח את המטריה ואין בזה איסור עשיית אוהל, אולם נשאר בזה זלזול לשבת ונראה כעובדין דחול.

    ועוד הוסיף החזו"א טעם נוסף לאיסור פתיחת מטריה, כיון שמשתמשים בה בכל מקום, יש לחוש בזה לאיסור אוהל לעומת שמשיה הקבועה בקרקע שעומדת במקום אחד קבוע. וסיים החזו"א דאיסור 'אוושא מילתא' ו'עובדין דחול' חמור יותר מאיסור פרטי ליחיד, כיון שהוא גדר לעם כולו ולדורות. (סימן נ"ב אות ו')

  6. שאול היקר בבקשה דבר בהיגיון החזון איש זכרונו לברכה כבודו מונח במקומו אבל הוא לטענת החתם סופר אינו צודק בטענת עובדין דחול והעובדה היא מכיון שאדם פותח מטרייה להגן עליו מן הגשם עונג שבת הוא וגם כיף להחזיק את המטרייה כשהרוח נושבת ונותנת דחיפה קלה לאדם בצעדו אני כילד הייתי נהנה מזה חפצך אסורים אסורים חפצי שמיים מותרים ולא החזון איש קובע מהם עובדין דחול אלא השם יתברך ואני חוזר על דברי ההלכה לא תשתנה האמת היא אחת לא ישנו זאת לא רוב ולא מנהג (ועוד יש טענה ממטה של סיידים שאמרנו שהבונה אותו פטור כיון שעשוי לפרקו תמיד ולהרכיבו כמבואר ברש״י שם שאין בו איסור דאורייתא אפילו בתוקע ובזה אף הירושלמי מודה שלא אומרים בניין לשעה בניין ואף בונה על גבי כלים אינו אסור כלל מהתורה כמובא ריש פרק בונה שם במיוחד לדעת האומרים שגם הירושלמי מודה שאין בניין לשעה עוד נצטרך לתרץ עובדא דמשה רבינו ובהחלט גם ההר צבי הודה שהבונה על מנת לסתור בו ביום אין בניין כלל ומטרייה לא שונה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל