לתרומות לחץ כאן

ביאור הברייתא דהיו לפניו מיני אוכלין לענין ברירה – עד.

 


 

היו לפניו מיני אוכלין

בורר ואוכל בורר ומניח

ולא יברור

ואם בירר חייב חטאת

עולא

לבו ביום [אפי' בכלי דל"ה כבורר לאוצר. ריטב"א]

למחר

דכה"ג הוי כבורר לאוצר

ר' חסדא

פחות מכשיעור [ואפי' בכלי. ואפי' פסולת מאוכל דהוי דרך אכילה אם עושה כדי לאכול מיד]

כשיעור

דכה"ג הוי כבורר לאוצר

ר' יוסף

ביד אוכל מתוך פסולת ולאלתר דהוי דרך אכילה

בקנון ותמחוי ופטור דהוי שינוי

בנפה וכברה חייב

ר' המנונא

אוכל מתוך הפסולת לאכלו מיד וביד דהוי דרך אכילה

פסולת מתוך אוכל

חייב דהוי דרך ברירה

אביי ורבא

לאלתר וביד ואוכל מפסולת [וע"ע ריטב"א] דכה"ג הוי דרך אכילה

לבו ביום אף אוכל מפסולת

חייב דהוי כבורר לאוצר

לר' אשי לפי הבנת תוס' ברש"י

לאלתר ואף בנפה וכברה

לאחר זמן

לאחר זמן בנפה וכברה חייב ובקנון פטור

לר' ביבי לפי מהר"ם ברש"י

ספק בגמ' אי מותר אף אוכל מפסולת לאלתר ובהכרח שהיה לו אוקימתא אחרת

 

 

ברירת תורמוסין – עד:

 

הגירסא

אי לא שקלי לי' מסרח

לשון א' ברש"י

אי לא שלקי לי' מסרח

לשון ב' ברש"י

אי שקלי לי' מסרח

לשון ג' ברש"י

הפירוש

שיש תיקון בהפרדת האוכל מהפסולת שלא יתקלקל לכן דמי למפריד פסולת מאוכל

לגרועין סגי בב' או ג"פ ולמשובחין בעי ז' פעמים ואי לא שלקי מסרח ונידון כפסולת לגבי הגרועין

זה שנוטלו נימוח ונמאס והנשאר הוי אוכל נמצא תמיד כבורר פסולת מאוכל

 

 

 

לפרש"י

עביד חביתא

טוחן בורר מרקד לש ממחק מבעיר מבשל

עביד תנורא

טוחן בורר מרקד לש ממחק מבעיר מבשל מכה בפטיש

עביד חלתא

זומר קוצר מעמר בורר ממחק טוחן מחתך מיסך עושה בתי נירין אורג מכה בפטיש תופר קושר

טווה צמר על בהמה

גוזז מנפץ וטווה ולרב כהנא פטור אא"כ אומן [בחכמה יתירה]

תולש כנף קוטמו ומורטו

גוזז מחתך ממחק

השוחט

לרב משום נטילת נשמה ומשום צובע ולהר"מ גם משום מפרק ע' מנ"ח ה' ג' ד"ה ועו"ק

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל