לתרומות לחץ כאן

אם מותר לגבאי בית כנסת להשתמש בכסף שנתרם לצורך גיבוש הקהילה

שלום לרב וחנוכה מבורכת,

שאלה- אנו בית כנסת ספרדי. לאחרונה (ובעיקר בעקבות מינוי רב) החלנו לארגן אירועים לגבש יותר הקהילה כגון סעודות מצווה, שיעורים, שיעורי אבות ובנים, קירוב רחוקים ועוד. במסגרת זו אנו מעוניינים לארגן גם אירועי תרבות וגיבוש שונים בעלי אופי תורני/ישראלי למשל נסיעה לאתרים הסטורים (הכותל, קרבות המכבים ועוד).
בית הכנסת אינו גובה דמי חבר כלשהן וממומן כולו מתרומות מתפללים כשעולים לתורה וממכירת המצוות.
שאלתנו היא האם ניתן להשתמש בכספי בית הכנסת לצורך אירועי התרבות וגיבוש ?
יש לציין שבית הכנסת במצב כספי מאוזן ולא נמצא בגרעון. מאידך יש שטוענים שמבחינה הלכתית תרומה לבית הכנסת אינה אמורה לכסות אירועי תרבות אלא רק תחזוקה והוצאה שוטפת. טיעון נוסף יכול להיות שלא כולם יוכלו להשתתף באירועים אלו עקב גילם או מצבם. כמו כן לא ידוע לנו על מתפללים המפנים את כספי המעשר לבית הכנסת.

תודה מראש על תשובה בנידון כולל נימוקיה ופרטיה

בכבוד רב

תשובה:

שלום רב.

גבאי שנבחר על ידי ציבור יש לו סמכויות נרחבות, ואם על פי דעתו של הרב יש בדבר זה תועלת רוחנית השייכת לבית הכנסת, יכול הגבאי להחליט להשתמש עם הכסף שנתרם לבית הכנסת אף לצרכים אלו, ואף אם יש חלק מהציבור שלא יוכל להשתתף בזה. וכשם שיכול גבאי להחליט לעשות קידוש בבית הכנסת אף שאין בזה מצווה השייכת ממש לבית הכנסת, אלא דעת הציבור התורם הוא על דעת החלטותיו של הגבאי שהוסמך על ידם, וכשהגבאי נוהג כראוי ומשתמש עם הכספים לדברים הגיוניים (בפרט כאשר הרב ממליץ לו על כך) בסמכותו לנהוג כך.

בהצלחה רבה.

מקורות:

ראה ברמ"א יו"ד סי' רנ"ו סעיף ד' ובספר צדקה ומשפט פרק ט' סעיף י"ג ובהערה שם באריכות בענין זה. ודין גבאי שנבחר על ידי ציבור דומה לדין ז' טובי העיר, כפי שכתבו כמה פוסקים, ואף גבאי שלא נבחר להדיא על ידי הציבור בבחירות מסודרות, גם הסכמה לגבאים בשתיקה נחשבת כקבלתם כגבאים בעלי סמכויות, ועל סמך דעתם ניתנים התרומות לבית הכנסת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל