לתרומות לחץ כאן

ענין הסתרת הטבילה מאחרים

ידוע העניין שצריך להסתיר ככל שניתן את עניין הטבילה של האשה ברצוני לברר א. מה הסיבה ההלכתית, ב. כשיש צורך האם מותר לספר כגון אדם שגר במקום שאין מקוה ורוצה לקחת דירה להתארח, ג. האם לאחר הטבילה מותר לספר במקום צורך כגון להורים שהבחינו בהתנהגות מוזרה וכד' וא"כ מתי מותר?

תשובה:

בגמרא נאמר שיושבי צריפים והולכי מדברות חייהן אינם חיים ונשיהן ובניהן אינן שלהם, ועל בנותיהם הוא אומר 'ארור שוכב עם כל בהמה', והיינו שבניהם בחזקת ממזרים, ונחלקו האמוראים מפני מה חוששים לכך, עולא אמר מפני שאין להם מרחצאות וצריכים הבעלים לילך למקומות רחוקים ובזמן זה זקוקות נשותיהם למנאפים, ורבי יוחנן אמר מפני שמרגישין זה לזה בטבילה, ומבאר רש"י שם שכיון שאין להם מקוואות צריכות לקרוא לנשים אחרות שילכו עמם ואם יש ביניהם אדם רשע הולך אחריהן ומתיחד עמהן ובאים לידי חטא.

מכאן למדו הראשונים שיש לנשים להיות צנועות בליל טבילתן שלא יבחינו בכך אנשים אחרים. וכתבו הפוסקים דין זה בלשון חמורה זו: יש שכתבו שיש לאשה להיות צנועה בליל טבילתה, וכן נהגו הנשים להסתיר ליל טבילתן שלא לילך במהומה או בפני הבריות, שלא ירגישו בהן בני אדם; ומי שאינה עושה כן, נאמר עליה: 'ארור שוכב עם בהמה'.

טעם האיסור מבואר בפוסקים שהוא גורם הרהור לאנשים שיודעים, ולמעשה אסור גם שנשים ידעו, ואף לא בני משפחה קרובים, ויש שכתבו לחשוש בזה לעין הרע. וכתב רבינו יונה באגרת התשובה שהנזהרת בדבר זה להסתיר טבילתה מובטח לה שיהיו בניה צדיקים וכשרים (וכן כתב בערוך השולחן בסי' קצ"ח).

ובאופן שאין אפשרות להסתיר את ליל הטבילה, כגון שמתארחים במקום אחר בליל שבת ומרגישים בהליכתה לטבול, או שצריכה שאשה תלווה אותה וכדומה, אינה צריכה לדחות הטבילה משום כך, ואין בזה איסור. אך בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל פורסם שיש לדחות את הטבילה גם בכדי למנוע פרסום של הטבילה ליחידים.

 

מקורות:

הגמרא בעירובין נה,ב, וההגהות אשר"י על הרא"ש שם פרק ה' סימן ג'. וברמ"א סוף סי' קצ"ח הביא דין זה מהאגודה, ובלבוש שם מבואר שאין הענין להסתיר רק את הליכתה למקווה, אלא גם שהיום הוא בכלל ליל טבילתה. ובשו"ת הרמ"א סי' י"ט כתב שרואים את חומרת הענין להסתיר את הטבילה מכך שהתירו במקום אונס שיש פחד מחיות וליסטים לטבול ביום השמיני ולא הצריכו שתלך עם ליווי לטבול בלילה. ור' גם בשו"ת מהרש"ל סי' ו' שהביא שהגדולים שלפניו תקנו שבמקום שבית הטבילה סמוך לבית הכנסת לא יכנסו הנשים לטבול עד הלילה אף שיפסידו משום כך את ענין החפיפה ביום.

באופן שאין אפשרות להסתיר מבואר בב"י שם בשם האגור שאינה צריכה לדחות טבילה משום כך. ובדרכ"ת ס"ק קמ"ט הביא פוסקים שדנו בענין טבילה בליל שבת אם ירגישו בני המשפחה שאינה אוכלת בשר אם צריכה לדחות הטבילה משום כך. וראה גם בשיעורי שבט הלוי סי' קצ"ח מח,ח שכתב שאין לדחות הטבילה מחמת פרסום של יחידים.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שלום רב, קראתי את הגמרא בעירובין ולכאורה נראה פשוט שעצם הבעיה היא ש"מרגישין השכנים" וזה עיקר הבעיה אבל כל הראשונים בסוגיה מסבירים את זה כעניין לכאורה טכני שכשהולכת לטבול צריכה לקרוא לשכנות וכך שומעים השכנים ואולי אחד מהם רשע ויתייחד עמהם. אם זה החשש אז החשש קיים גם כשהולכות יחד לכלכ מקום מחוץ לעירו ללא האישים שלהן ולא קשור בכלל לעניין טבילה, ועוד יותר, חשש זה לא קיים בכלל במקרה שבו האיש הולך עם אשתו לטבול כי לא יוכלו להתייחד איתה ואין שום בעיה שיספרו לכל חבריהם.
    בנוסף, לא הבנתי איזה חשש הרהור יש בכך שאדם ידע שזהו יום טבילה, למה שיגרום הרהור אם אדע שזוג אחר כנראה מקיים יחסי אישות? אולי באותו דרך אסור לספר שיוצאים לצימר? או שיש יום הולדת לאחד מבני הזוג שסיכוי סביר שיקיימו יחסי אישות?
    הבן יהוידע מביא שם הסבר אחר לגמרי בכל הסוגיה וויוצא שההרהור עבירה מגיע מכך שהשכנים ממש יראו את האישה במערומיה ובמציאות כזאת אני מבין איך שייך הרהור.
    בנוסף מצינו בשס ואפילו בהלכה מקרים שבהם יוצא וודאי שלא היה נהוג להסתיר את ענייני הטבילה ואולי אפילו את היחסי אישות עצמן.
    בגמרא בברכות כתוב "אמר רב המנונא בריה דרב יוסף: זימנא חדא הוה קאימנא קמיה דרבא ואמר לי: זיל אייתי לי תפילין. ואשכחתינהו בין כר לכסת שלא כנגד ראשו, והוה ידענא דיום טבילה הוה"
    ועוד המושג "בגדי נידות" ןהוחזקה נידה בשכנותיה קיים מספר פעמים בשס ובהלכה.
    אשמח אם תוכלו לעזור לי להבין את הסוגיה על בורייה, תודה רבה מראש ושנזכה להגדיל תורה ולהאדירה.

  2. ברור שהדין במקורו הוא כמו שציינת וכמו שביארנו, אלא שמכאן למד הרמ"א ועוד פוסקים שיש להחמיר עוד יותר מהמבואר בגמרא, ולהצניע את ענין הטבילה.

  3. שמעתי על אשה שמספרת לאביה מתי ליל טבילה כדי שיסיע ותה. התחלחלתי . אפילו ללא ההלכה היאך משתפים בכזה דבר…בעלה סיפר לי זאת ללא בושה ומבלי שהבין מה הבעיה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל