לתרומות לחץ כאן

סיפור לשון הרע על מעסיק בדברים מפורסמים

בס"ד בהלכות לשון הרע אני עובד אצל מעסיק מצחיק, כן, יש לו כל מיני אפיזודות ודרישות מגוחכות, הוא אינו אדם רע, וגם מעביר את השטויות שלו לעובדים בדרך טובה, מה שגורם לעובדים לגחך מאחורי גבו, ו/או לחזור על כל מיני משפטים מצחיקים שהוא רגיל לומר, לא על מנת לגנותו, אלא כדי להנות. יצויין שהיחסים בינו לעובדים מצויינים. שאלתי כך; 1. האם מותר לגחך כך 'על חשבונו' , שהרי אנו יודעים על מי מדובר. 2. אם אסור, מה יעשה השומע, שהרי אינו יכול לא לקבל או לא להאמין, כיון שהוא יודע ומכיר את המעסיק שלו. 2. אם אסור, האם מותר לי לספר את האפיזודות האלו לאשתי בבית (שאינה מכירה את המעסיק שלי, ואף אינה יודעת את שמו, וגם אין תכנית שהיא תכיר אותו כיון שהעבודה אינה בעיר מגורינו,) או שיש בזה חשש לשון הרע . תשובה:

שלום רב וחנוכה שמח.

בעצם הדבר סיפור דברים אלו נחשב לשון הרע מכיון שיכולים הם להזיק לו, ולכן אם אין הדברים מפורסמים אין לספר זאת עליו (אלא אם כן ידוע בו שעושה כן בכוונה ומוחל מראש על מי שידבר עליו שבכה"ג יש מקום להתיר), אך אם הדברים מפורסמים, ואינו מוסיף לעובדים האחרים פרטים נוספים אלא מדברים על הדברים הידועים כבר, אין בזה איסור אם אין כוונתו לגנותו. ולאשה שאינה יודעת דברים אלו כלל, מותר יהיה לספר רק אם הוא מספר בעצמו דברי גנאי אלו על עצמו ומזלזל בעצמו, או שהוא אפיקורס.

מקורות:

חפץ חיים כלל ב' ס"ג וד' וספר שו"ת לחפץ בחיים סי' ל"ה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. למה שיהיה אסור לספר את הדברים על ה"בוס" בלי להזכיר את שמו, ומבלי שהאשה יודעת מי הוא ואיך הוא נראה ?

    ב. הוזכר כאן באתר פעם, נראה לי בשם הגרש"ז אוירבך, שמותר לספר לאשה כל דבר.

  2. אף על אדם שאינו מוכר, אין לספר לשון הרע כפי שביאר בשו"ת לחפץ בחיים שם, ובפרט במעסיק שידוע בדיוק מי הוא רק שאינה יודעת בדיוק איך הוא נראה ואין זה משנה לסיפור עצמו, ומה שהובא בעבר כאן בשם הגרש"ז אוירבך הכוונה היא בעיקר כשהדבר נעשה לשם פריקה ולא לשם הסיפור בעצמו, ראה בתשובה שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל