לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הנחת תבשילים בשבת על פלטה כבויה שתדלק אחר כך ע"י שעון שבת

שלום רב

אני משתמש עם פלטה בשבת וגם יש לי שעון שבת שאני מדליק ומכוון אותו בערב שבת שיתכבה בחצות וידלק למחרת בשעה 9 ומתכבה ב 11 ונדלק בשעה 14 וזהו .
השאלה שלי היא כזו : האם מותר להניח תבשיל לח שמבושל כל צרכו בשעה 7 בבוקר על הפלטה ושימו לב בשעה זו הפלטה לא עובדת ואני שואל האם מותר לי לעשות את זה עף על פי שזה חוזר לעבוד כעבור שעתיים

תשובה:

שלום רב.

כל גדולי הפוסקים אסרו להניח בשבת תבשיל על גבי פלטה מכובה שתידלק אחר כך על ידי שעון, אף אם אין בזה איסור בישול (כגון תבשיל יבש מבושל) וכל שכן תבשיל שיש בו איסור בישול (כתבשיל לח שנצטנן שיש בזה בישול אחר בישול).

מקורות:

החזון איש סי' ל"ח סק"ב כתב לאסור בזה כיון שנחשב משהה לכתחילה בשבת, וכן פסקו הציץ אליעזר חלק ב' סימן ו', וכן הגרש"ז אוירבך פסק להלכה שאסור לעשות זאת (כך הובא בשמו בשולחן שלמה חלק א' סימן רנ"ג סעיף ה' ע"ש באריכות) וראה גם בשמירת שבת כהלכתה פרק א' סעיף כ"ו ובהערה ע"ד שם.

הצטרף לדיון

17 תגובות

  1. אכן הרב עובדיה יוסף כותב בשו"ת יביע אומר חלק י' סימן כ"ו להתיר זאת וכתב בנו הרב יצחק בילקוט יוסף סי' רנ"ג סעיף י"ב שהמחמיר תבוא עליו ברכה.

  2. אמת. הרב המשיב התמקד יותר בנושא שנשאל לגבי תבשיל לח, ולא נתן ליבו לפרט את השיטות המקילות בפלטה חשמלית במאכל יבש. אגב, גם הגר"מ פיינשטיין צידד בזה כמו הגר"ע יוסף זצ"ל אף שלא הכריע כך הלכה למעשה.

  3. בס״ד
    אשרייכם שאם יש טעות או שגיאה או אי הבנה אתם דבקים באמת ומתקנים כדרך התורה זה נותן הרגשה טובה של יראת שמיים וכבוד חכמים וזה משפיע על כל הלך הרוח שכן הרבה משתמשים בשאלות והתשובות באתר נפלא זה אשרייכם ואשרי חלקכם
    ישר כוח

  4. השאלה כאן הייתה האם אפשר לסמוך על גרמא בהנחה תבשיל על פלטה העתידה להדלק אז אם זה מחלוקת אולי יקלו כזה תבשיל שמצטמק ורע לו שגם עליו יש מחלוקת כך שבצרוף שני הדברים יש מקום יותר להקל וראינו שהפוסקים הקלו במקרים כאלו

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל