לתרומות לחץ כאן

עובד בחברת השכרה שהיה לוקח ציוד שנשכח ברכב

שלום כבוד הרב. רציתי לשאול אם פעם עבדתי בחברת השכרת רכבים ולפעמים לקוחות היו שוכחים ציוד ברכב והייתי לוקח את זה ולא עושה השבת אבדה. יש לציין שהם לא באו למשרד לדרוש את זה אף פעם (וגם בתוך הרכב יש מדבקה שאומרת שחברת ההשכרה אינה אחראית לציוד שישכח ברכב) האם זה גזל? האם זה אסור עליי בהנאה? והאם אני צריך להשיב את זה? לגבי הוראות החברה ששאלת עליהם: אז האמת שאין הוראות ברורות וגם לאף אחד לא כזה אכפת אבל אני מאמין שאם לקוח היה בא לדרוש את ששכח אז מנהל הסניף היה מצפה שזה יהיה במשרד או שהיה שואל את הנהגים אם מישהו ראה את זה.. כי מין הראוי שנשים את המציאה שם וכך מי שאבד לו יוכל לבוא ולקחת ולא שאף אחד לא ימצא את זה.

תשובה:

שלום רב,

היה אסור לקחת את הציוד. בדיעבד – ציוד שעדיין תקין יש להחזיר אותם לבעלים (לזה ששכר את הרכב לאחרונה לפני שמצאת את הציוד), אם ניתן להשיג אותם. אם לא ידוע מי הם הבעלים, יש לשמור אותם כשנה, ואז ניתן למכור אותם לחנות המתעסקת עם ציוד משומש כזה. אתה יכול לקנות גם לעצמך, אבל זה מסובך קצת – יש לברר בחנות יד שניה על עלותם, יש לשאול לשלושה עובדים בחנות שהם שומרי תורה ומצוות. את סכום הכסף המתקבל מהמכירה יש לרשום בפנקס ולשמור על הפנקס עד שיבוא אליהו הנביא.

אם הציוד אינו תקין, אם ניתן לברר מי הם הבעלים, יש להחזיר להם את שווי הציוד בשעה שנמצאו ברכב. ואם לא ידוע יש לתת את השווי לארגון חסד העוזר לכלל הציבור, כמו: יד שרה או עזרה למרפא.

מקורות:

ציוד הנשכח ברכב, וכן גם בגדים הנשכחים במקווה או ספרים בבית כנסת, אין בהם היתר של אבידה מדעת, ולא היתר של ייאוש, כיון שנשכחו ללא כוונה. עם זאת, אם חברת ההשכרה תכתוב בהסכם שהיא רשאית לנהוג בהם כראות עיניה, מותר לה לזרוק אותם, כיון שבנוסף לדמי השכירות השוכר מתחייב לתת רשות לחברת ההשכרה לזרוק אותם. וכן גם במקווה ובבית כנסת המשתמשים מתחייבים תמורת הכניסה להרשות לזרוק מה שיישכח. כן שמעתי בשם הגרי"ש אלישיב.

היתר זה קיים רק כלפי חברת ההשכרה או גבאי בית הכנסת, אבל אסור לאדם מהרחוב וכן גם לעובד בחברת ההשכרה או בבית כנסת לזרוק או לקחת את החפצים על דעת עצמו, אלא על פי הנחייה מפורשת.

חפץ שחייב בהשבת אבידה ונטלו על מנת לגוזלו הרי זה גזל, וצריך להשיבו מדין גזל (שו"ע חו"מ סי' רנט ס"א), וכשאינו יודע למי להשיב מבואר בהל' גזילה שצריך לעסוק בצרכי רבים ראה גם כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל