לתרומות לחץ כאן

הוצאה בכף מתבשיל בשבת

באילו מקרים מותר להוציא אוכל מסיר שמונח על הפלטה בשבת?

תשובה:

דיני הוצאה בכף בשבת מהתבשיל מתחלק לב' מקרים: אם התבשיל לא מבושל כל צרכו אסור להוציא בכף אף לאחר שהוסרה הקדרה מהאש, כיון שבשעת תחיבת הכף בתבשיל מערב את התבשיל ומקרב את בישולו.

אם התבשיל מבושל כל צרכו לכתחלה אין להוציא בכף כשהקדרה עדיין עומדת על האש, אלא יש להסירה מהאש (להמשיך לאחזה בידיו) ולהוציא את מה שצריך ולהחזיר את הקדרה חזרה על האש, במקרה זה יש להקפיד על שאר כללי החזרה כמבואר כאן באריכות.

קדרה העומדת על פח (בלעך) שלא כנגד הלהבה ממש מותר להוציא בכף כשהקדרה מבושלת כל צרכה.

פשטידה וכדו' (תבשילים שאינם יכולים להתערבב על ידי תחיבת הכף) מותר לחתוך ולהוציא חתיכה ממנה אף כשהיא עומדת על גבי האש.

מקורות:

שולחן ערוך סי' שי"ח סעיף י"ח ובמשנה ברורה סי' שי"ח ס"ק קי"ג בשם האליהו רבא, אמנם עי' שם ס"ק קי"ז שמשמע שאין צריך להחמיר בהוצאה מכף במבושל כל צרכו, אך לכתחלה ראוי להחמיר כדעת הא"ר שהביא בס"ק קי"ג. אמנם החזו"א סי' ל"ז ס"ק ט"ו כתב שכיון שלדעתו אין הבלעך נחשב לגרוף וקטום עדיף להוציא בכף ממבושל כל צרכו מאשר להחזיר על הבלעך בשבת. וכשאין הקדרה עומדת על האש ממש כתב האגרות משה או"ח חלק ד' סימן ע"ד אות י"ג שמותר להוציא בכף ממנה, וכן הביא בספר שבות יצחק דיני שהיה וחזרה סימן י"ז בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל.

ובפשטידה וכדו' שאין אפשרות הגסה על ידי תחיבת הסכין והכף כתב במאור השבת חלק ב' מכתב י"ט אות ב' בשם הגרש"ז אוירבך והגרי"ש אלישיב זצ"ל.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האם יועיל להגביה את הסיר רק מצד אחד, כשחלקו השני עדיין על האש,
    יש פוסקים שמתירים להוציא כשהסיר כבד, אך לא לחטט ולהוציא בשר מבפנים, האם ע"י הגבהה חלקית הנ"ל יהיה מותר להוציא בשר מהחמין אף מתוך הסיר ?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל