לתרומות לחץ כאן

שוכר שהחליף את המקרר ללא הסכמת המשכיר

השכרתי דירה עם מקרר והשוכר הביא את המקרר שלו ופינה את המקרר שלי מהדירה ונתן אותו למוביל שהביא לו את ההובלה לבית. לאחר מעשה הודיע לי השוכר, ואמר חשבתי שאתה לא צריך את המקרר.
אני הודעתי לשוכר מאחר ועשה את אשר עשה ומאחר והדייר הניכנס מסכים להשאיר את המקרר של הדייר היוצא , לכן הצעתי לשוכר כי אני מוכן להשאיר את ההחלפה בתנאי שיוסיף לי 500 ש"ח כי לדעתי המקרר שלי יותר יקר ואם לא עליו לשלם לי 1000 ש"ח על המקרר ועוד 300 ש"ח עבור ההובלה, השוכר טוען מאחר ואני הסכמתי להשאיר את המקרר שלו אזי אני מחלתי על המקרר שלי , ובמיוחד כאשר אמרתי כי אני מוכן לקזז את הסכום של ההובלה והמקרר שהוא השאיר ולכן לדעתו זה הסימן שמחלתי , אני טענתי כי לא אמרתי זאת לבד אלא התנתי זאת בקבלת תשלום של 500 ש"ח.
השאלה האם השוכר צודק או שהוא חייב לי עוד 500 ש"ח הפרש.

תשובה:

הנך צודק שלא מחלת אלא תמורת 500 ש"ח. עם זאת, למעשה השוכר יכול להשאיר לך את המקרר שהביא (גם בניגוד לרצונך) ואינו חייב לשלם לך אלא את ההפרש במחיר שיש בין המקרר שלך לבין המקרר שלו, אם יש הבדל. הסכום שהוא חייב לשלם לך אינו תלוי בך, אלא ההפרש שיש בשווי שוק בין המקרר שלך לבין המקרר שלו.

מקורות:

החיוב של השוכר הוא מדין פשיעה בשמירה שהיא אחת מכ"ד אבות נזיקין (ב"ק דף ד ע"ב) ונפסק בשו"ע חו"מ סי' תיט סעיף א שמזיק יכול לשלם במיטלטלין גם אם יש לו כסף, וממילא השוכר יכול לשלם תמורת המקרר הישן באמצעות המקרר החדש.
גנב חייב לשלם בכסף, עיין שו"ע חו"מ סי' שנד סעיף ה, אולם מטעם זה אין מקום לחייב את השוכר לשלם עבור המקרר הישן בכסף, כיון שלא התכוון לגנוב אלא סבר שלא איכפת למשכיר (עיין קצות סי' כה סק"א שגנב בשוגג פטור ובהערות מילואי חושן שם), גם לא גנב בעצמו אלא שלח את המוביל (עיין רמ"א חו"מ סוף סי' שמח ונו"כ שם לענין חיוב המשלח כששלח שליח לגנוב והשליח לא ידע שזו גניבה).

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מאחר והמקרר שלי אנו קיים ולא ניתן להעריכו ע"י גורם כל שהוא האם הערכתי היא הקובעת במקרה הזה כי אני הבעלים ומכיר את רכושי.
    לסיכום כיצד אפשר להעריך דבר שאינו בעולם?

  2. סוס או חמור קשה להעריך מבלי להכיר אותו, אבל על מקרר יש לדעת את שם היצרן והמודל ומספר השנים שהמקרר היה בשימוש ואין צורך בהיכרות אישית.
    באופן כללי במקרה שהמפקיד או המשכיר טוען שהפיקדון היה שווה כך וכך והשומר אינו יודע, יש מחלוקת הפוסקים אם יש להאמין למפקיד או לא, עיין שו"ע חו"מ סי' צ סעיף י ובסי' רחצ סעיף א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל