לתרומות לחץ כאן

שאל מחשב מחבירו והתחמם תוך כדי שימוש ונשרף הלוח-אם

לקחתי מחבר מחשב נייד בהשאלה, במהלך השימוש בו ראיתי כי המחשב מתחמם מאוד הומלץ לי על ידי מישהו לתת לו להתקרר אבל לא התייחסתי כל כך להמלצה, למעשה כשניסיתי אחר כך להפעיל את המחשב ראיתי כי הוא חדל לפעול, מסרתי את החשב לטכנאי שטען כי הלוח-אם נשרף כנראה בעקבות חימום יתר, אך אין אפשרות לדעת בדיוק את סיבת השריפה. יש לציין שהמחשב היה במצב די ישן.
האם תשלום התיקון הוא עליי או על חברי.

תשובה:

תלוי לאחר כמה זמן התחמם המחשב, אם לאחר שעה וכתוצאה מכך נשרף הלוח-אם אתה פטור מלשלם, אם לא ידוע אם החימום גרם לכך (ויכוח בין שני טכנאים וכדומה) יש מחלוקת בין הפוסקים אם אתה חייב לשלם ויש להתפשר. אבל אם לאחר מספר שעות המחשב התחמם אתה חייב לשלם.

גם במקרה שאתה חייב לשלם, אם לא מקובל לתקן מחשב ישן במצב זה, אינך צריך לשלם עלות התיקון, אלא את ההפרש שבין שווי המחשב לפני הנזק לבין שוויו לאחר הנזק.

מקורות:

שואל חייב באונסים ופטור במקרה של 'מתה מחמת מלאכה'. אם המחשב התחמם לאחר שעה, השואל יכול לטעון שלא שאל מחשב שלא ניתן להשתמש בו שימוש רגיל, אלא חייבים לכבות אותו לאחר כל שעה, וממילא הוא פטור מלשלם. אבל אם ייתכן שהלוח-אם נשרף מחמת סיבה אחרת שאינה קשורה לשימוש ואם כן השואל חייב באונסים, נחלקו הפוסקים אם שואל שאינו יודע בוודאות ש'מתה מחמת מלאכה' חייב. עיין רמ"א חו"מ סי' שמ סעיף ג ובקצות שם ועיין ש"ך סי' רצא ס"ק מד.
אם המחשב התחמם לאחר שימוש של כמה שעות רצופות, יש טענה על השואל למה לא כיבה אותו לאחר שראה שיש בעיה וחייב לכל הדעות.

לעניין תשלומי נזק בדבר שאינו עומד לתיקון עיין עלון המשפט גליון 22 עמוד ה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל