לתרומות לחץ כאן

גדר מוקצה מחמת חסרון כיס, ואם יכול להחליט באמצע שבת שאינו מקצה חפץ מסויים

לגביי דיני מוקצה:

א) האם ההתייחסות שלי לחפץ מסוים בשבת היא המשך של ההתייחסות שלי אליו קודם השבת? או שבשבת אני יכול להחליט מה דינו של החפץ לגביי? אני אסביר:

אם מכשיר פלאפון עבורי הוא כ'מוקצה מחמת חסרון כיס' ,אני יכול להחליט בשבת שמעתה הוא יהיה עבורי ככלי שמלאכתו לאיסור בלבד ולהתשמש בו?

ב) מוקצה מחמת חסרון כיס אסור בטלטול לצורך גופו או מקומו,השאלה היא מכוון שההגדרה של מוקצה מחמת חסרון כיס הוא: כלי שמלאכתו לאיסור שמפקידים ונזהרים שלא לעשות בו שום שימוש מלבד המלאכה המיועדת לו מחשש שמא יתקלקל/יתלכלך ונמצא חסרון בכספו.

אם כך זוהי ההגדרה אז מדוע אסור מוקצה מחמת חסרון כיס בטלטול לצורך גופו? שאם זוהי ההגדרה הרי הוא ממילא לא יבוא וישתמש בו לשום שימוש מחמת חסרון כיס,ואם כן הוא יבוא הרי זה עבורו ככלי שמלאכתו לאיסור בלבד שהרי משתמש בו גם לדברים אחרים.

תשובה:

שלום רב.

א) לא ניתן בשבת להוריד את שמו של המוקצה ממנו, כיון שיש מיגו דאתקצאי בין השמשות אתקצאי לכולא יומא.

ב) ראשית, מה שכתבת שמוקצה מחמת חסרון כיס הוא רק דבר שאסור בשימוש בשבת נתון במחלוקת גדולה בפוסקים. ההגדרה במוקצה מחמת חסרון כיס היא שהוא מוקצה לשימושים מסויימים בלבד, ולכן אין להשתמש בהם לדברים אחרים, ואכן מוקצה מחמת חסרון כיס שאינו אסור בשימוש בעצם בשבת, מותר יהיה להשתמש בו לצורך התשמיש שלשמו הוא מיועד, לדוגמא כלים העומדים לסחורה אסורים כיון שנחשבים מיועדים לשימוש מסויים, אך אם צריך אדם לקחת מחנות בשבת חפץ מסויים וישלם לו לאחר השבת (במקרים המותרים) כתבו הפוסקים שמותר בשבת כיון שזה השימוש שלשמו הוא מיועד וזה מותר אף במוקצה מחמת חסרון כיס, כיון שהאיסור הוא מדין ההקצאה שאדם מקצה כלים אלו לתשמיש מסויים ולא לשימושים אחרים.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל