לתרומות לחץ כאן

אדם המפרסם את עצמו כזפת מקצועי ונודע שאינו כן

שלום רב
לפני כחודש שכרתי אדם שמכריז על עצמו כמתקן גגות מקצועי על מנת שיבצע עבודת תיקון ואיטום לגג ביתי לאחר שבחורף האחרון התגלו מספר מקומות עם רטיבות. הוא דרש עבור העבודה 3500 שח ששולמו לו במזומן. הראיתי לו את המקומות הבעייתיים והוא ציין שהוא יתקן את היריעות הקיימות והבעיה תיפתר.
כשבועיים לאחר סיום העבודה התפלאתי לראות כי מים חדרו לתוך ביתי דרך הגג בדיוק במקום שהראיתי לו שיש בעיה. פניתי לאותו מתקן גגות שיבוא לתקן את המקום שוב, אותו אדם התחייב להגיע ולתקן את הדרוש תיקון אלא שכל פעם הוא התחמק ולא הגיע .לאחר שבועיים של נדנודים מצידי הוא הגיע עלה לגג למשך חמש דקות וציין שהבעיה נפתרה.
בשבת האחרונה ירד גשם רב באזורינו ב״ה ושוב מצאתי בביתי מספר מוקדים של חדירת מים מהגג.
שאלתי היא האם אני יכול ע״פ ההלכה לדרוש את כספי חזרה על מנת שאוכל להביא בעל מקצוע אחר שיתקן את המעוות או שאני חייב לאפשר לו ניסיון נוסף לתיקון.
אם מותר לי לדרוש את כספי חזרה ע״פ ההלכה האם אני יכול לאיים על אותו בעל מקצוע שאם לא יחזיר לי את כספי אני אפנה לרשויות המס ואדווח עליו שכן הוא לקח את הכסף ולא נתן שום קבלה כמתחייב בחוק.
סליחה על אריכות השאלה
אודה על תשובתכם
תודה מראש
בשורות וישועות

תשובה:

הנך יכול לדרוש את כספך בחזרה. אבל אם בתיקון של השני יתברר שהתיקון הראשון עזר קצת והוזיל את העבודה של השני, הרי שכסף זה מגיע לראשון.

מותר לאיים (איום בלבד) להלשין על כך שלא נתן קבלה כדי לקבל את כספך.

מקורות:

הימנעות מתיקון הבעיה מיד עלול לגרום נזק לדירה. יש סוברים שבכל עובד שאינו עושה מלאכתו כראוי בדבר כזה ניתן לפטר אותו ללא התראה, עיין עלון המשפט גליון 32 עמוד ב. גם לסוברים שצריך שהעובד יפשע שלושה פעמים, יודה בנידון דידן שככל הנראה הוא קיבל על עצמו עבודה שאיננו יודע לעשות.

קבלן זה לכאורה דינו כקבלן החוזר בו שידו על התחתונה ולכן כל מה שיצטרך המזמין לשלם לקבלן אחר הוא על חשבון שכרו. עיין שו"ע חו"מ סי' שלג סעיף ד.

ברמ"א חו"מ סי' שפח סעיף ח מבואר שהמאיים למסור אדם ביד גויים נעשה רשע באיום בלבד, אבל בנידון דידן ניתן להסתמך לעניין איום על הערוך השולחן שם שבמדינות מתוקנות אין איסור זה, בצירוף דעת הסוברים (שו"ת יחווה דעת יחווה דעת חלק ה סי' סד) שיש חובה לשלם מסים.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל