לתרומות לחץ כאן

גניבת דעת כשאינו מגלה למעביד שפלוני הוא אחיו

אדם מסוים שעבד במקום מסוים ועשה רושם רע בעיניי המעסיקים. ועכשיו אחיו רוצה להצטרף למקום העבודה הזה והוא חושש שאם יאמר שהוא אחיו לא יעסיקו אותו.
שכביכול הרושם שעשה אחיו גם מתקיים בו.

האם יכול להימנע מלומר שהוא אחיו? או שזה גנבת דעת?

תשובה:

אין בכך איסור גניבת דעת ואדרבה אם יאמר יש בכך איסור לשון הרע. אבל אם שואלים אותו מה הקשר ביניהם אסור לשקר, אלא לומר חצי אמת. לדוגמא: גדלנו באותה שכונה, או הוא נכדו של סבי וכדומה.

מקורות:

פרט שלא בהכרח שהוא קשור, אלא עושה רושם רע, אין צורך לומר אותו ואף מותר להסתיר. דוגמא לכך עיין בעלון המשפט גליון 44 עמוד 4 דין 5.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שאלה במצב דומה: יש מקומות שהתנאי שלהם לעבודה שלא יעבדו חברים/מכרים/אחים וכו', מחשש שמא לא יתעסקו נטו בעבודה, או ידברו ועוד סיבות לפי שיקולם. האם חובה להודיע שהם אכן מכרים?

  2. אם חשוב למעביד שישאל. ואם אינו שואל, כנראה שהפעם זה לא חשוב לו.
    אינני מבין כוונת המילים "הרי זה אחד מתנאי העבודה", אם הכוונה שהעובד חתום על מסמך שחייב לגלות למעביד אם יש לו קרוב משפחה או מכר, הרי הוא אכן חייב לגלות. אם הכוונה שהעובד שמע מאחרים שהמעביד מקפיד על כך, אינו חייב לגלות עד שהמעביד יפנה אליו בדרישה כזאת.

  3. בעניין הזה הכל ברור. ברשות הרב מחילה אבל לגביי השאלה הראשונה 'המקורית', הרב אמר שיגיד חצי אמת. אם יש סיכוי שהמעסיק עלול לגלות שהן אחיות?יכול להיות חילול וכו'?
    ועוד אם הוא שואל בנוגע אם הם אחים וזה עבורו כן חשוב כנראה אז למה שלא יאמר ישר את האמת? אולי לא היה מעסיק אם היה יודע?

  4. הבעיה לומר את האמת במקרה זה הוא, אם העובד השני אינו דומה לגמרי בתכונותיו לעובד הראשון, אבל המעסיק יקבל עליו מיד רושם רע אם ידע שהוא אח, כך שהמעסיק יתייחס אליו מלכתחילה כעובד גרוע יותר ממה שהוא באמת, יוצא שגורמים לעובד זה נזק בזה שאומרים שהוא אח. לכן יש להשתמט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל