לתרומות לחץ כאן

שימוש בכיור אחד מחולק לבשרי וחלבי

שלום,
ברצוני לשאול האם ניתן להפריד בין כיור חלבי לבשרי גם באמצעות "כיור מחולק" שהוא גוף אחד והמחיצה האמצעית משותפת לשני הכיורים.
תודה רבה.

תשובה:

שלום רב.

לכתחילה יש להשתמש בכיורים נפרדים לגמרי, מכיון שבמקרים מסויימים עלול כיור אחד לאסור את השני. בדיעבד כשמשתמשים בכיור כזה, יש להקפיד שלא יהיה הכיור עצמו בחום שהיד סולדת בו, כדי שלא יאסור אחד את השני. ובכיור נירוסטה הדבר חמור יותר ויש להשאיר רווח בין הבשרי לחלבי.

מקורות:

ר' בשו"ע יו"ד סי' צ"ד ס"א וצ"ח ס"ד, שבמידה והם יחידה אחת החצויה בדופן משותפת בלבד, יש לחשוש שכאשר נשפך חלב או מרק בשרי כשהם חמים באחד מן הכיורים, הרי נבלע הנשפך בכיור השני מדין חם מקצתו חם כולו. אמנם כל שלא היה הכיור עצמו בחום שהיד סולדת בו יש להקל ודי בשטיפתו היטב במים קרים או פושרים. ובכיור נירוסטה לפעמים עובר זיעה מצד לצד ולכן יש להשאיר גם רווח מלבד ההפסק.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. במחכ"ת, אין שום צורך להחמיר מכח חם מקצתו חם כולו, כיון שכל החשש הוא לעירוי שאינו אוסר יותר מאשר כדי קליפה במקומו, וגם זה רק בכלי מתכת (נירוסטה) ולא בכלי חרס. גם החשש לזיעה (?!) בכיור נירוסטה אינו מובן כלל. זיעה הולכת רק כלפי מעלה ולא לצד השני, ובכל מקרה לענין זיעה אין שום נפק"מ אם הכיור מנירוסטה או מחרס.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל