לתרומות לחץ כאן

תוקף חתימה על התחייבות שלא ללמד את הנלמד בקורס

במכללה לציור מסוימת הודיעו לתלמידים בסיום הקורס במפגש פרידה שהם חייבים לחתום על מסמך שאוסר על התלמידים ללמד את החומר שנלמד בקורס, והם התנו את קבלת התעודות בכך. ההסבר שלהם היה שאיזה תלמיד מהשנה האחרונה התבקש ללמד חומר מהקורס באיזשהו סמינר והוא לא שלט בחומר ועשה בושות… ולכן (???) הם אוסרים ללמד עד שיצברו ניסיון. השאלה היא האם מסמך זה מחייב, ויש בזה לענ"ד כמה בעיות,
א. הם לא אמרו את זה מראש אלא רק בגמר הקורס.
ב. כפי הנראה הם לא אמרו את הנימוק הנכון.
ג. הם החתימו כמעט בכפייה פסיכולוגית תלמידים שרובם היו בחורים ולא מבינים בתחום ובאמת מתוך 15 תלמידים חתמו מיד 14 בלי לצייץ, וניתן להבין לבד מה היה קורה אם הם היו מתבקשים להחתים את בעליהן/אביהן.
בברכה ויישר כח

תשובה:

המסמך אינו תקף כיון שאי אפשר להתחייב שלא לעשות פעולה מסוימת. אם היו מסכמים כן מראש, היה מקום לדון שההסכם מחייב, אבל כיון שדרשו כן בגמר הקורס (ואת התעודה היו חייבים לתת לפי ההסכם מראש), אין מקום לחייב. גם ללא המסמך, יש זכות למכללה לאסור ללמד את החומר במקרה שזה יגרום לשם רע למכללה.

מקורות:

לעניין התחייבות שלא לעשות פעולה מסוימת עיין שו"ת דברי חיים חו"מ ח"א סי' לא במוכר בית בכפר שהתנה שהקונה לא יעשה שם בית מזיגה שאינו מועיל. ועיין שו"ת חתם סופר יו"ד סי' ט בשוחט שקיבל תעודה על מנת שלא ישחוט באיזור של נותן התעודה, שהתנאי מחייב מדין שכר פעולה. מסתבר שאף החתם סופר יודה שאם משלמים שכר עבודה והעובד (או נותן השירותים) הוסיף תנאי נוסף שאין חיוב לקיים, אבל על כל פנים בנידון דידן התלמידים לא קיבלו שום דבר תמורת ההתחייבות, שהרי המכללה היתה חייבת לתת להם תעודות כמקובל.

יש איסור לשון הרע שלא לגרום להוצאת שם רע על המכללה. עיין בשו"ת דברי מלכיאל ח"ג סי' קנז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל