לתרומות לחץ כאן

למכור את הדירה לקונה שיתנגד לבניה של השכנים

בבניין משותף שנמצא בהליך קבלת היתר בניה, השכן בקומה א' נאלץ למכור את דירתו. הוא מצא קונה (זוג מבוגרים) שמוכן לשלם לו מחיר גבוה לדירה, טרם נחתם הסכם.
השכנים בקומות העליונות מתנגדים לעיסקה זו כיון שהקונה המיועד לא מתעתד להרחיב את הדירה, ועקב כך גם השכנים מהקומות העליונות לא יוכלו להרחיב את דירותיהם.
השאלה היא: האם השכנים רשאים למנוע ממנו למכור את הדירה ללקוח זה?
יצויין כי המוכר ניסה זמן רב למכור את הדירה אך לא הצליח לקבל את המחיר שביקש.

תשובה:

השכנים אינם יכולים למנוע מהדייר בקומה א' מלמכור את דירתו. אבל לפנים משורת הדין אם השכנים מציעים לשלם לו את ההבדל במחיר בין מה שקונה זה מוכן לשלם לבין קונה אחר, ראוי להיעתר לבקשתם.

מקורות:

כשם שהדייר המוכר יכול לסרב מלבנות, הרי הוא גם יכול למכור לאדם אחר שיסרב. ואם מצד הדין אינו יכול לסרב, הרי יוכלו השכנים לכפות גם על הקונה להסכים לבנות. בשו"ע חו"מ סי' קעה סעיף מא נפסק אפילו על מקרה קיצוני יותר שמותר למכור דירה לגוי העלול להזיק לשכניו, אם לא מוצאים יהודי שיסכים לקנות באותו מחיר.
אם השכנים מוכנים לשלם את ההפרש (וכגון שהריווח שלהם מהבניה הוא הרבה יותר) מן הראוי להיעתר, בדומה למה שכתב הנתיבות בסי' קנד סוף סק"ו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. במקרה שהשכנים התחילו בהליך הוצאת היתר בניה, יש לדון ולאסור מדין שותפים שאינם רשאים לפרק את השותפות טרם סוף זמנה (קעו,טו), וכן אינם רשאים להכניס שותף אחר שאינו מקובל על שאר השותפים (קעה,נג ברמ"א).

  2. לגבי שותפות ברכוש המשותף, נהוג שכל דייר יכול למכור את דירתו לכל מי שרוצה, גם אם מוכר לו חלק ברכוש המשותף, והרי הדין הוא (משנה בתחילת ב"ב) שהולכים אחר מנהג המדינה בשותפים.
    לגבי שותפות בבניה, בדרך כלל יש שכנים שיוזמים את המהלך ושכנים אחרים שמסכימים, בכל הלב או בחצי לב. ברור שלא ניתן להחיל על השותפים המסכימים דיני שותפות, הם בסך הכל נגררים ואין להם שום כוונה להתחייב לבנות. בנוסף לכך, לא מסתבר שאדם יהיה מעוכב למכור את דירתו השווה מליון שקל בגלל שהתחילו לקדם בניה בשותפות בחלק מן הרכוש המשותף ובעלויות של עשרות אלפים בלבד. הדין של פירוק שותפות הוא רק כשכל הכסף מושקע בשותפות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל