שלום
שאלה ?
מכונת בשר ששהתה שבוע ללא שימוש האם אפשר לטחון בה איתרוגים לריבה ?
והריבה תהיה פרווה
כלומר המכונה לא בת יומא שעברו עשרים וארבע שעות מהשימוש במכונה האם הבנתי נכון ומה דין הריבה ?
תבורכו מפי עליון
תשובה:
שלום רב.
למנהג בני אשכנז, לכתחלה אין לעשות זאת על דעת לאכול את הריבה ביחד עם חלבי, אך לצורך אכילתה בנפרד מחלבי מותר לכתחלה. בדיעבד אם נטחנו האתרוגים מותר לאוכלם לאחר מכן עם חלבי. וכן למנהג בני ספרד מותר לכתחלה לטחון בזה אף לצורך אכילה עם חלבי.
מקורות:
למטחנה יש דין כמו של סכין מכיון שהוא חותך ע"י דוחקא, ודינו של סכין מבואר ביו"ד סי' קכ"א שגם אם רוצים לחתוך בו דבר צונן צריך לנעוץ אותו בקרקע ולכן היה מקום לאסור לטחון בו דבר שרוצים לערב אותו עם חלב, אמנם אם מנקה את המטחנה היטב יש להתיר מכיון שנקיון ע"י סקוטש נחשב כנעיצה בקרקע, כמו שמבואר בפתחי תשובה יו"ד סי' י' סק"ב.
ואמנם נחלקו הט"ז והש"ך (יו"ד סי' פט ס"ד) אם לצורך חיתוך פרוה על דעת לאכל עם גבינה מותר לעשות זאת לכתחילה, ודעת הט"ז (ס"ק ו) להתיר ודעת הש"ך (ס"ק כב) שמעיקר הדין מותר על ידי נעיצה, אולם מחמת המנהג יש לאסור, וכן כתב בבאר היטב בשם הב"ש שדוקא בשעת הדחק כגון שהוא בדרך מותר לחתוך לחם בסכין בשרית לאכל עם גבינה, וכן כתב הפרי מגדים (מש"ז ז) " ומיהו העולם נזהרים אם לא בשעת הדחק ובדרך".
ומחלוקת השו"ע והרמ"א לענין לכתחלה יעוי' ביו"ד סי' צ"ה סעיף א', ועי' בילקוט יוסף סי' צ"ב סעיף ו'.
אם הבנתי טוב מדובר במטחנה שטחנו דברים קרים וא"כ לרוב השיטות אין המטחנה בשרית כלל
אכן, שכחנו להדגיש זאת בתשובה, אם טחנו בה בשר קר בלא בצל צודקים דבריך שאין זה נעשה בשרי כלל, ומותר להשתמש בה לפרווה לכל הדעות לאחר ניקויה היטב עם סבון. אך אם היה בה בצל או שהבשר היה חם, התשובה היא כפי שכתבנו.
השאר תגובה