לתרומות לחץ כאן

קראו לאחד מהעולם לתורה רק ב' פסוקים

במנחה של שבת עלה לוי לספר תורה קרא 2 פסוקים בלבד וברך ברכה אחרונה וחזר למקומו. לאחר מכן, העירו כי הוא קרא רק 2 פסוקים. מה עושים במקרה כזה?
אם אפשר להביא גם מקורות.
תודה,
אלימלך

תשובה:

שלום רב.

אסכם את הדינים כשקראו רק ב' פסוקים לדעתו של המשנה ברורה (סי' קל"ז ס"ק י"ג), ומהם יתברר נידון השאלה.

אם גילו את הטעות לפני שבירך העולה ברכה אחרונה אף שסגרו הספר תורה, יפתחוהו וימשיך הבעל קורא ויקרא את הפסוק החסר.

אם גילו את הטעות לאחר שבירך ברכה אחרונה, והעולה השני טרם התחיל לברך, יעלה העולה הראשון שוב, יברך ברכה ראשונה ויקרא הבעל קורא את הקריאה מהיכן שהתחיל בפעם הקודמת יחד עם הפסוק החסר.

אם גילו את הטעות לאחר שהעולה השני התחיל בברכת התורה, נסתלק העולה הראשון, ולפיכך, אם העולה הוא לוי (שעלה לאחר כהן) יקרא לו מסוף הפסוקים שקרא לכהן (לאחר הב' פסוקים) ויקרא לו ב' פסוקים, ולאחריו יעלו ב' ישראלים נוספים (כיון שקריאת הכהן נפסלה ולא נחשבת עלייה).

אם העולה הוא ישראל (שעלה אחרי לוי) יתחיל הקורא מתחילת הפסוקים שקרא לעולה הקודם (דהיינו תחילת הב' פסוקים) ויוסיף עוד פסוק אחד, ולאחריו יעלה ישראל נוסף. בדיעבד אם התחיל הקורא לאחר הב' פסוקים הנ"ל יקרא לעולה הבא מתחילת ב' פסוקים אלו ויקרא גם הפסוקים שקרא לעולה הקודם ויוסיף עוד שלש פסוקים.

אם העולה הוא ישראל שעלה אחר ישראל (כגון שלא היה כהן) העולה הראשון (שאצלו היתה הטעות) ימתין על הבימה ויקראו לעולה השני מתחילת הב' פסוקים ויוסיפו פסוק שלישי, ולאחר מכן יעלה שוב העולה הראשון ויקראו לו מהיכן שפסק הקודם. ואם גילו את הטעות לאחר שהעולה הראשון ירד מהבימה יכולים לכבד אדם אחר.

אם גילו את הטעות לאחר קריאת התורה יש לחזור ולקרוא את כולה. ואם כבר גללו את ספר התורה אין צריך לחזור שוב ולקרוא.

למעשה בנדון השאלה שחזר הלוי למקומו, יש לקרוא לאדם אחר ולקרוא לו מהיכן שהתחיל הלוי לקרוא ולהשלים פסוק נוסף ולאחר מכן לקרוא לישראל נוסף.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. כמו שכבוד הרב כתב זהו לדעת המשנ"ב אך לדעת הכה"ח ס"ק כ והילקו"י כל עוד לא בירך העולה הבא ברכה ראשונה חוזר העולה שקראו לו שני פסוקים וממשיך פסוק החסר ומברך ברכה אחרונה פעם נוספת.

  2. ב"ה
    א. אכן לדעת כף החיים (סי' קלז ס"ק ך) חוששים לסב"ל ולכן אף אם בירך ברכה אחרונה אחרי שני פסוקים – הוא חוזר וקורא פסוק נוסף בלי ברכה – ומברך פעם נוספת ברכה אחרונה (שרק היא כמאן דליתא). אך זה לא בכל מצב, אלא רק כאשר לא קראו לעולה אחר לעלות, שאם לא כן השני – אזי השני קורא שלא יאמרו שהוא פגום. ובאופן זה השני חוזר ומברך ברכה ראשונה וקורא את שני הפסוקים שהראשון קרא ועוד פסוק אחד לפחות ואז מברך ברכה אחרונה.
    ב. כמו כן גם אם לא קראו לאחר לעלות והקריאה שקראו בה שני פסוקים הייתה בתחילת פרשה פתוחה או סתומה – חוזר אותו עולה לקרוא בלי ברכה גם את שני הפסוקים הקודמים (מפני הנכנסים שיחשבו שהיה עולה קודם שקרא רק שני פסוקים) וממשיך פסוק שלישי ומברך רק לאחריה.
    אהוד

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל