לתרומות לחץ כאן

טוסטר שחוממו בו בשרי וחלבי ביחד

בס"ד

בתוך טוסטר אובן חלבי, חוממו יחד בטעות בורקס בשרי ומשולש פיצה. עם הבנת הטעות, המאכלים כמובן נזרקו.
א. המדפים בטוסטר נשלפו והוגעלו ברותחין.
ב. לא נעשה שימוש בטוסטר כ 72 שעות.
האם ניתן מחדש לעשות בטוסטר טוסטי גבינה. ?
תודה

תשובה:

שלום רב.

אם ב' חלקי הטוסטר חלקים נפרדים לגמרי וחימום הבשרי היה בחלק בפני עצמו והחלבי בחלק בפני עצמו החלק החלבי נשאר חלבי והחלק הבשרי נטרף [אם היה אינו בן יומו משימוש לחלב דינו שמועיל לו הגעלה או ליבון קל ואם היה בן יומו טעון ליבון חמור ואין לו תקנה [מפני שהמתכת תתקלקל] ויש מקילים בזה דאף בבן יומו סגי בליבון קל כמש"כ שו"ע הגר"ז].

ואם הוא משטח מתכת אחד אם הבשר בבורקס היה בלוע ולא נגע בשר בגוף המשטח של הטוסטר [וכל הנידון בפעפוע של הבשר דרך בצק הבורקס] יש להקל שלא פעפע טעם בשר כלל דרך הבצק ולא נעשה לבשרי מעולם, וממילא הטוסטר נשאר חלבי. אמנם אם נגע בשר בגוף המשטח וכן חלב בצידו השני בגוף המשטח באותו זמן –  הטוסטר נטרף, ולכאורה לא יעזור לטוסטר הגעלה, אלא טעון ליבון חמור [היינו שיהיו ניצוצות ניתזים מהמתכת וכיום א"א לעשות כן וממילא אין לטוסטר תקנה].

מקורות: א] אם חלק שחימם את הבורקס בשר היה בפני עצמו.  ישל"ד שאם עבר מעל"ע מהשתמשות בחלב הרי"ז התירא בלע דמועיל לו הגעלה או ליבון קל ואפילו בב"י דעת השו"ע הרב להחשיבו התירא בלע וסגי בהגעלה או ליבון קל. אמנם באו"ה משמע דלא כדבריו והביאו בקובץ תשובות להגריש"א. ויש להחמיר את השו"ע הרב אא"כ יש צירוף נוסף.

ב] ואם הוא משטח אחד הרי"ז ספק בגמ' בזבחים אם בישל במקצת כלי מפעפע בכל הכלי דהפיצה שנוגע חלב במשטח המתכת בצד אחד שמא מפעפע החלב למקום הנחת הבשר. וכן מהבשר מפעפע לפיצה בתוך הכלי,  ובשו"ע יור"ד סי' צ"ב סעי' ה,ו,ז, כ' טיפת חלב על כלי שמתבשל בו בשר ונפלה הטיפה כנגד הריקן והוא דומה לניד"ד וכן בסי' צ"ז חימם בתנור פשטידא [שהוא מאכל בשרי] ובצד השני פת דנו פוסקים ואחרונים מצד נ"ט בנ"ט משמע דכשיחמם חלבי בצד השני הכל נאסר. [ובניד"ד הכל היה על האור ממש דאף מצד חם מקצתו חם כולו אף הש"ך החמיר בזה כמבואר בסי' קכ"א סק"ז. עיין משב"ז ריש סימן צ"ד וחוו"ד סי' צ"ב סקי"ג].  אמנם יתכן שיש מקום לצדד להקל דכ' החוו"ד סי' צ"ז דכל מה שיש לחוש לפעפוע בכלי רק היכא דהוא שמן ולא בכחוש  וכן מבואר במשנ"ב אור"ח סי' תס"ז בסופו. אמנם הכא יש לחוש שגבינה צהובה הוי שמן, ושפיר מפעפע. אך ישל"ד אי נימא בזה אין אנו בקיאים בין כחוש לשמן או"ד פעפוע בכלי שאני וכמשמעות המשנ"ב דלא כ' להחמיר מצד אין אנו בקיאים וצ"ע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל