לתרומות לחץ כאן

לא תחמוד באשה שאינה אשת איש

כתוב לא תחמוד אשת רעך ,
השאלה אדם ביקש מחברו שילך להשלים בינו לבין בחורה שהכיר , השליח טוען כי נישא ולא הצליח
מתברר היום שהשליח ניפגש תקופה ארוכה עם אותה בחורה ויתכן כי ינשאו
השולח טוען כי השליח מעל בשליחותו וחמד בה וגנב אותה לחברו
השאלה אם זה באמת כמו שטוען המשלח , אז האם השליח עבר על איסור , או שכל האסור זה רק על אשת איש ומה התקנה

תשובה:

שלום רב.

ענין 'לא חתמוד' לא שייך כאן כי זו אינה אשתו של השולח, ואיסור זה נאמר רק על אשת איש.

אלא שאולי אפשר לדמות מקרה זה לדין המופיע בגמרא (קידושין נט,א) מי ששלח שליח לקדש אשה פלונית, והלך השליח לקידשה לעצמו מה שעשה עשוי (זאת אומרת היא מקודשת לשליח) אולם זה "מנהג רמאות" כלשון הגמרא. ודין זה נפסק בשו"ע (אבה"ע סי' לה סעי' י').

עוד מבואר שם בגמ', כי אפילו אם האשה סירבה להתקדש למשלח, עדיין זה מנהג רמאות ועליו להודיע למשלח כי האשה אינה חפצה להנשא לו ורק אח"כ יכול הוא לקדש את האשה.

מקורות:

קידושין נט,א. וראה שם ברש"י כי רק אם הוא מודיע למשלח קודם לכן הוא מוציא עצמו ממנהג רמאות. שו"ע אבה"ע סי' לה סע' ט' י', אמנם בסעי' י' כתב שם השו"ע רק כי אם האשה אינה מעוניינת להנשא למשלח אין זה מנהג רמאות, ולא הזכיר מה שמופיע בגמ' שצריך להודיע לו. אך הח"מ והב"ש מזכירים זאת שם. וגם בחו"מ סי' קפג סעי' ב שם הביא השו"ע דין זה לענין שליחות בקניית קרקע או מטלטלים, כתב במפורש כי צריך לחזור ולהודיע למשלח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל