לתרומות לחץ כאן

קנה עבור חבירו ושילם בשיק והוא לא נפדה

לכבוד הרבנים החשובים שליט"א
לפני תקופה נתבקשתי מחבר לקנות עבורו כמה דברים, הוא נתן לי ש'יק על סך הכל ואני שילמתי בש'יק שלי. עברה תקופה והש'יק שלי לא נפדה. התקשרתי למקבל הש'ק והוא אמר לי שאינו יודע היכן הוא, ואם הוא אבד לו הוא מוחל לי, אבל אם העבירו הלאה אזי אין בידו מה לעשות כעת. שאלתי היא האם מחובתי להשיב לחבר סכום זה כיון שבסופו של דבר הכסף לא יצא ממני.

נ.ב. ובנימה של סליחה ובקשה לפני זמן מה שלחתי שאלה בענין קניית מקום בבית הכנסת אני לא יודע למה לא נענתי אם אבדה השאלה אשלח שוב בתודה מראש על כל התשובות המחכימות

תשובה:

אם כבר השתמשת בשיק שקבלת, אינך חייב להחזיר את הכסף. גם אם עדיין לא השתמשת בו, מסתבר שהנך רשאי לפדות אותו או להעבירו.

את התשובה על השאלה הראשונה תקבל בקרוב. אגב נציין, בכל פניה כזאת עדיף לציין את מס' השאלה שהתקבל במייל חוזר כדי לאפשר למצוא אותה בקלות.

מקורות:

אם כבר קיבל את הכסף, הרי לא גרע מלווה שנתן למלווה שטר סחיר שאינו חייב לפרוע עד שיקבל את השטר בחזרה, מחשש שאדם אחר ישתמש בו, עיין נתיבות סוף סי' נ ופתחי תשובה סי' נד.

אם עדיין לא קיבל את הכסף אין הסברא שעל דעת כן שהשטר יאבד ואדם אחר יגבה בו לא התחייב, כיון שאין דנים לחייב אותו, אלא הוא בא לתבוע, עם כל זאת מסתבר שכיון שהתחייב חיוב גמור באמצעות ההלוואה והמחזיק בשיק יכול לתבוע אותו כל יום, הרי המשלח חייב לשלם לו תמורת התחייבות זו. ואם המוכר מחל לו אין זה מחילה על הקניה (עיין שו"ע חו"מ סוף סי' קפג), אלא הקניה היתה תמורת השטר והמחילה היא על השטר. עיין עוד כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל