לתרומות לחץ כאן

פמוטות מכסף אם הם מוקצה מחמת חסרון כיס

מה הדין, אדם שהדליק נרות יום טוב בפמוטות יקרים מאוד, שמקפיד עליהם שלא להשתמש בהם שום שימוש, מלבד הדלקת נרות של מצווה.
האם זה דומה לסכין של מילה שכתבו הפוסקים שאף שעושה בו מילה, עדין הוא נשאר מוקצה מחמת חסרון כיס. או אולי זה דומה למוקצה דחסרון כיס שיש בו שימוש של היתר, שאינו נעשה מוקצה כלל.
והאם יש לחלק בין אם מדליק לפני יו"ט, שאז מקצה דעתו לגמרי מהפמוטות, ובין למדליק ביו"ט שאז לא מקצה דעתו מהפמוטות, וממילא יכול לטלטלם כל היו"ט ככל שיחפוץ.

תשובה:

שלום רב.

בפשטות פמוטות יקרים דינם כמוקצה מחמת חסרון כיס כמו שאר הדברים שמקפידים עליהם לשימוש מסויים (סכין של מילה וכיו"ב), אך יש הסוברים שדינם ככלי שמלאכתו לאיסור, ויש שכתבו שאם לא הדליקו בהם אינם נחשבים מוקצה כלל. ולדעת החזון איש כל הפמוטות נחשבים מוקצה מחמת חסרון כיס.

מקורות:

בחזון איש סי' מ"ד ס"ק י"ג כתב שכל הפמוטות נחשבים מוקצה מחמת חסרון כיס כיון שמשתמשים בהם רק לצורך הדלקת הנרות, אמנם בערוך השולחן רעט,א כתב שהם נחשבים כלי שמלאכתו לאיסור, וכן משמע בדברי הר"ן שבת כא,א מדפי הרי"ף, וכן מבואר בדברי רבי עקיבא איגר בגליון השו"ע סי' ש"ו על המג"א ס"ק ט"ו (מהדורת יוהנסבורג) שמותר לשלוח פמוטות לחתן בשבת כיון שזה נחשב לצורך גופו. ור' גם באגרות משה או"ח חלק ה' סכ"ב שהתיר לטלטל פמוטות לצורך גופם ומקומם. ובפמוטות יקרים בפשטות דינם ככל מוקצה מחמת חסרון כיס, וכן כתב בדברי יציב קנא,א, אך בשמירת שבת כהלכתה פרק כ' הערה רמ"ב כתב בשם הגרש"ז אוירבך זצ"ל שכיון שהם תכשיט לבית אין להם דין מוקצה אלא אם הדליקו בהם הם בסיס לשלהבת, וכן כתב הגר"ע יוסף שליט"א במאמר שפורסם בקובץ בית הלל ל"ד עמוד י"ז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל