לתרומות לחץ כאן

הרכבה ופירוק של שולחן מתקפל בשבת

יש לי שלחן עם רגלים, והרגלים קל לקחת משלחן ולחזור בשלחן, האם זה בונה? אין מסמרים עם העסק, רק דוחפים הרגל בחור תחת שלחן והשלחן עומד על הרגלים. השלחן קל מאוד לבנות ולסתור בשביל אחסון, ואני תמיד בונה וסותר השלחן בעת הצורך.

תשובה:

מועדים לשמחה.

מותר להרכיב ולפרק שולחן מתקפל בשבת שדרכו בכך. ואם רוחב הרגלים הוא למעלה מטפח ואינם מחוברות לשולחן יש להרכיבו בשינוי, דהיינו שיחזיקו קודם את המדף ומתחתיו יתנו את הרגליים.

מקורות:

אם הרגליים מחוברות לשולחן מותר בוודאי דומיא דכסא טרסקל שבת קלח,א. ואם אינם מחוברות לשולחן כיון שאינו עושה מחיצות אין בזה משום אוהל כמבואר בשולחן ערוך שטו,ג, ולדעת הסוברים שגם בלא העמדת מחיצות אסור כשצריך לאויר שתחתיו,  ואף שבארחות שבת פ"ט סי"ז דן שמכיון שצריכים להניח הרגלים תחת השולחן יתכן שנחשב לצריך לאויר שתחתיו וראוי להרכיבו בשינוי. אך דעת הגרש"ז אוירבך זצ"ל שאין זה נחשב צריך לאויר שתחתיו כיון שעיקר שימושו של השולחן הוא בהעמדת דברים על גביו ומכניס הרגלים תחת השולחן רק כדרך להשתמשות מעליו (שמירת שבת כהלכתה פכ"ד הערה ס"ט),

ובאם יש ברוחב הרגליים טפח, יעוי' בשולחן ערוך שם ובמ"ב שם ס"ק כ"ג.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אני מניח וגם לפי השם שבחרת, שאתה שואל למה הנודע ביהודה תנינא סי' ל אסר זאת, אכן קולמוסים רבים השתברו על כך וכידוע החתם סופר סובר שזו רק משנת חסידים ואינה מעיקר הדין, ובביאור הלכה בסי' שטו נראה שדברי הנודע ביהודה לא נוגעים למטריות של זמנינו אלא לכאלו שהיה צריך לחזקן כל פעם בברזלים, ומכל מקום לדינא אסרו זאת מטעמים שונים לרובדרבנן, ראה חזון איש שמירת שבת כהלכתה וראה יחוה דעת חלק ב סימן מג מדברי הפוסקים בזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל