לתרומות לחץ כאן

ברכות השחר – ס: או"ח מו

 

 

 

העושה פעולה זו

מברך

הברכות הן על סדר הגמרא ס:

אם מברך אותן אף בלי לעשות פעולות הללו

כשיוצא לצרכיו

אשר יצר

י"א שמברך בבוקר אף כשא"צ לצרכיו רמ"א ד' א' ולפמ"ג שם אם היה ניעור כל הלילה מברך רק כשנצרך לנקביו

כשהולך לישון

המפיל

אפי' לא ישן בפועל בה"ל רל"ט בשם ח"א דמברך על מנהגו של עולם וא"ר שם ומהרצ"ח בד' תוס' יא:

כשניעור משנתו

אלדי נשמה

לטור מברך בכל ענין [ואין פותחת בברוך ואי"ב מלכות ע' טור ו' דהוי ברכת הודאה כגשמים שמודה על האמת ע' פרישה שם] ולהר"מ לא

כששומע קול תרנגול

אשר נתן לשכוי

לטור מברך אפי' לא שמע אבל חרש לא הגה"מ ולהר"מ אין מברך רק בשמע ולרמ"א אף חרש מברך מ"ב כ"ה

כשפותח עיניו ולשו"ע כשמניח ידיו על עיניו ע"י מפה

פוקח עורים

סומא לא מברך הגה"מ בב"י ולרמ"א אף סומא מברך מ"ב כ"ה

כשיושב ומותח עצמותיו ב"י

מתיר אסורים

כשאינו יושב לטור לכ' לא מברך דלכ' דמי טפי למלביש ערומים שהיא ברכה מיוחדת טפי מרוקע הארץ וכד' ולרמ"א מברך

כשמתלבש

מלביש ערומים

כשאינו מתלבש לא מברך טור ולרמ"א מברך

כשזוקף ע' גי' הר"מ דזה מברך אחרי רוקע הארץ

זוקף כפופים

כשאינו זוקף לטור לכ' לא מברך דלכ' דמי טפי למלביש ערומים שהיא ברכה מיוחדת טפי מרוקע הארץ וכד' ולרמ"א מברך אף במשותק כה"ח סקמ"ד

המניח רגלו על הארץ

רוקע הארץ על המים

לטור מברך בכל ענין ולהר"מ לא

כשהולך

המכין מצעדי גבר

לטור מברך בכל ענין ולהר"מ לא

כשנועל מנעליו

שעשה לי כ"צ

כשאינו נועל לא מברך טור ולרמ"א מברך אכן ביוכ"פ וט"ב י"א שלא מברך כיון שאומר שעשה לי כ"צ

כשחוגר חגורה

אוזר ישראל בגבורה

כשאינו חוגר לא מברך טור ולרמ"א מברך

כשלובש כובע

עוטר ישראל  בתפארה

כשאינו מתעטף לא מברך טור ולרמ"א מברך וע"ע אש"י פמ"ד ס"ק קמ"א דיש שאין מברכין זה בט"ב שחרית היות ואין מניחין אז תפלין

 

להתעטף בציצית

 

 

להניח תפלין

 

 

על מצות תפלין

 

כשנוטל ידיו

על נטילת ידים

 

כשרוחץ פניו

המעביר חבלי שינה

לטור רק כשניעור וצ"ע לטור ורמ"א אי דמי לאלדי נשמה וע' באש"י ה' סקמ"ו בשם מעש"ר להגר"א ט' שלא  מברך שעשה לי כ"צ ביוכ"פ וכן לא יברך המעביר שינה מעיני (כי גם שם הברכה מעיני) כיון דיוכ"פ אסור ברחיצה אלא יברך במוצאי יו"כ, ובאבל מנהג העולם לברך אבל החזו"א ס"ל שלא מברך

 

 

 

 

שלא עשני גוי מנחות מג:

אפי' גר מברך רמ"א

 

שלא עשני עבד שם

עבד אינו מברך

 

שלא עשני אשה שם

אשה אינה מברכת, ובעבד מחל' מ"ב מ"ו יז

 

 

 

 

הנותן ליעף כח

לא נזכר בגמ' או בר"מ וע' ב"י שהאגור פקפק ע"ז ואף העייף מברך

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל