לתרומות לחץ כאן

קישוטים התלויים על הסכך

לעניין הקישוטים בסוכה: הבנתי שאסור שיהיו תלויים בסכך זה נכון? או שמותר אבל בגודל מסוים.

תשובה:

שלום רב.

יש ליזהר לתלות את הקישוטים רק כשכולם בתוך ד' טפחים מהסכך (כ – 32 ס"מ). ובדיעבד, כל שאין הקישוט רחב ד' טפחים, יש אומרים שאסור לישב תחתיהם, אך אינו פוסל את הסוכה. ולדעת מו"ז שליט"א אף מותר לישב לאכול או לישן תחתיה.

מקורות:

רמ"א סו"ס תרכז. ועי' שו"ע הרב שהוא משום גזירה שמא יהיה בהן רוחב ד' טפחים. ועי' במג"א (ס"ק ד) ובמשנה ברורה (ס"ק טו). וע"ע למו"ז מרן שליט"א בספרו חזו"ע (סוכה עמ' עו) שכתב דבדיעבד שתלאה כשהיא יורדת מד' טפחים, מותר לישב ולאכול או לישן תחתיה.

ועי' בספר אמת ליעקב (קמינצקי, סי' תרכז בהערה) שחידש דכל שראש הקישוט צמוד לסכך, דהיינו תוך ד"ט, לא אכפ"ל במה שהוא משתלשל יותר מד' טפחים. וכ"כ בקובץ מבית לוי (קובץ ב עמ' כו) משמו של הגרש"ה וואזנר שליט"א. אך עי' בהליכות שלמה (עמ' קטז) שהסתפק בזה. [ועי"ש בהערה במנהגו של הגרש"ז זצ"ל לעמוד בשעת תלית הקישוטים ולבדוק שלא יתלו קישוט שהוא יותר מג' טפחים מהסכך. ובשנותיו האחרונות לא הסכים שיתלו קישוטים על הסכך כלל, רק על הסדינים]. ובשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל מובא שאמר שיש להחמיר בזה וכל שיוצא מד' טפחים מהסכך פוסל.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם הבנתי נכון, שאלתך האם יש הגבלה לגבי רוחב הקרש, אם זו שאלתך, אכן כן הקרש צריך להיות צר ולכל היותר עד ד' טפחים (32 ס"מ), כיון שיותר מכך אין זה סכך אלא תקרה.
    לגבי הקישוטים אין מניעה לקובעם בנעץ לקרשים שתחת הסכך או לסכך, העיקר שלא יהיו נופלים כלפי מטה יותר מ32 ס"מ מהסכך, ולכן, שרשראות פשוטות יש להצמידם לסכך, אולם כדורים או פירות המשתלשלים כלפי מטה, כיון שגובהם מתחתיתם וכלפי מעלה עד הסכך הוא יותר מ32 ס"מ, אין לקובעם תחת הסכך כלל, וכפי שנענית קודם לכן.
    חג שמח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל