לתרומות לחץ כאן

להערים כדי להעלות את המחיר של העליות

שלום רב.

בזמן מכירת עליות או כיבודים, האם הגבאי יכול העלות את המחיר על אדם הרוצה לקנות שחרית ואינו ראוי להיות חזן, על מנת לזכות את הציבור והגבאי אינו חייב לשלם את הנדר (של הקניה)

תודה רבה.

תשובה:

מותר לעשות כן והגבאי אינו חייב לשלם את הנדר, כיון שמלכתחילה אינו מתכוון לשלם את הנדר ועושה כן לטובת בית הכנסת.

אם הגבאי מעמיד אדם אחר להעלות את המחיר, מבלי שהוא יהיה חייב לשלם אם יזכה, כדי שזה שרוצה לקנות ישלם יותר. אסור לעשות כן. אבל אם אדם זה אינו משלם לבית כנסת מה שהוא חייב לשלם, מותר להערים עליו בדרך זו כדי לקבל ממנו מה שהוא חייב בין כך.

מקורות:

בשו"ת יוסף אומץ סי' נז נשאל החיד"א על מקרה כזה שהגבאי מעמיד אדם להעלות את מחיר העליות ואסר לעשות כן, מצד איסור שקר וגניבת דעת. אמנם עיין בעלון המשפט גליון 43 עמוד 2 הערה 2 שמותר לעשות כן כדי להוציא כסף מאדם שאינו נותן צדקה בשיעור שהוא חייב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לדעתי הרב לא הבין את השאלה , הגבאי רוצה שמי שקונה תפילה יהיה ראוי להיות חזן , לפעמים מגיע מחלל שבת לבית הכנסת ורוצה לקנות תפילה או מפטיר תופעה זו קיימת במיוחד בבתי כנסת ספרדים שלקראת ימים נוראים מגיעים אנשים שהיו קרובים למסורת והתרחקו ולקראת ימים נוראים שוב מתעוררים ומגיעים לבית הכנסת ומוכנים לשלם מחיר גבוה בכדי לזכות להיות חזנים , הגבאי רוצה שאנשים שקונים יהיו יראי שמים ולכן הוא שותל אדם סמוי מטעמו שכאשר הוא מזהה בקונה שאנו מתאים הוא קונה בכל מחיר ואחר כך מזמין את מי שהגבאי הורה לו להעלות
    השאלה האם מותר לעשות זאת , ומה יהיה עם מה שקנה השליח של הגבאי האם הוא מטעם בית הכנסת שבעצם הגבאי קונה ו/או משאיר את זה לבית הכנסת , ניקרא לזה שבית הכנסת קנה את זה בעקיפין וממלא בית הכנסת אנו צריך לשלם לעצמו , ? (הבעיה היא גם לעניין נדר ) ?

    להערים שאדם שאנו ראוי לא יהיה שליח ציבור

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל