מוקצה מחמת גופו/מחמת חסרון כיס: אסורים בטלטול אף לצורך מקומו/גופו, אם כך מה עושים במצב שאחד מהדברים המשתייכים לסוגי מוקצה הללו נמצא על שולחן האוכל ורוצה לסעוד למשל: כסף ששכחו להורידו קודם ער"ש או קופסת צבע,ואם יפילו מהשולחן בשינוי יכול להישפך או לבוא לידי הפסד.
מה עושים?
תשובה:
שלום רב.
במקרה שהשולחן לא נעשה בסיס, ניתן לקחת את השולחן למקום אחר שבו הדבר שנשכח עליו לא ינזק בעת הפלתו ואז לנער את השולחן.
מקורות:
במשנה ברורה סי' רע"ז ס"ק י"ח מבואר שבמקרה שאין השולחן נעשה בסיס, יש לנער את הדבר המוקצה, אך אם יש פסידא למוקצה מותר לטלטל את השולחן למקום אחר ושם לנער את המוקצה וכך יש לעשות במקרה זה.
אין דרך אחרת לדוגמא ששתי אנשים יאחזו יחד או דרך פשוטה ונוחה יותר? כי לפעמים זה מפריע ללימוד תורה והכנסת אורחים.
ואגב גרעיני אפרסק אינם מוקצה נכון? כי עדיין ראוים למאכל עם יפצחו אותם
במקום צורך אפשר לטלטלו בגופו כגון באצילי ידיו למקום אחר. כפי שכתב המשנה ברורה בכמה מקומות שמותר לטלטל בגופו אף לצורך הדבר האסור.
גרעיני אפרסק שלא נותר עליהם מבשר הפרי הראוי לאכילה נחשבים מוקצה.
א. לגביי גרעין האפרסק בתוכו יש גרעין שלפעמים אוכלים אותו
ב. למה שלא יהיה מותר לכתחילה בגופו לטלטל זה לא נקרא 'בשינוי'? מה להלכה נקרא 'שינוי' חוץ מהמפרק? כי כמו שאמרת באצילי הגוף זה לא הדרך המצויה להרים/לטלטל דברים.
א. רוב האנשים אינם אוכלים את הגרעין הזה, ומשום כך דינו כמוקצה.
ב. לדעת החזון איש כל הטלטול בגופו מותר רק לצורך דבר המותר, וגם במשנה ברורה בכמה מקומות משמע שאין זה היתר של לכתחילה.
ג. כל דבר שזה טלטול בגופו ולא כדרך מותר, ולכן אפשר גם ברגליו או בכל איבר אחר מגופו לבד מידיו לטלטל לצורך.
אגב אפשר ללמוד את ההלכות עם כל הסעיפים הטעמים וכולי? כי אני לומד הלכה למעשה וזה קצת קשה.
וודאי וודאי. תלמד את הטור ואת הבית יוסף לאט לאט תדע את כל הטעמים לכל הדינים. והכי חשוב שתהיה לך חברותא וביחד תוכלו להבין את כל הפרטים.
הייתי ממליץ גם ללמוד מספרי הלכה כמו אורחות שבת, שלא רק מביא פסקי הלכות, אלא מבאר היטב את הדינים בטעמיהם ועושה הקדמות מדברי הגמרא ופוסקים במקום צורך.
בע"ה אני יזכה ללמוד ממנו. תודה רבה תזכה למצוות
השאר תגובה