לתרומות לחץ כאן

טלטול כלי שמלאכתו לאיסור

דיני מוקצה:

א. מדוע מאוורר מוקצה מפני איזה מלאכה? וכן מחדד?
ב. האם מותר לטלטל כלי שמלאכתו לאיסור לצורך מקומו כדי להניח עליו חפץ שמותר בשימוש כגון סידור,או שרק אם אני פיזית צריך למקומו?
ג. כלי שמלאכתו לאיסור שחס עליו מחמת הצל,או שלא יגנב,או מכל סיבה אחרת,אסור לטלטלו. אבל יכול בשלושה דברים: בשינוי,או ישתמש בו לדבר היתר,או לצורך מקומו. ואני שואל זאת לא הערמה? כלומר באמת הכוונה שלי לצורך הכלי עצמו ולא באמת לצורך מלאכה אחרת או למקומו. וסביר להניח שלא הייתי עושה שתי אלה לולא הסיבה האימיתית.

תשובה:

שלום רב.

א. מפני שמלאכתו לאיסור שהשימוש בו הוא לצורך לחיצה על הכפתורים שאסור לעשות כן בשבת, וכן מחדד שמשתמשים בו לצורך מלאכה האסורה בשבת והיא חידוד העפרון.

ב. דבר זה נחשב לצורך גופו כיון שאתה צריך לא את המקום עליו מונח המוקצה כי אם את גוף המוקצה לצורך שימוש בו להניח עליו חפץ וגם שימוש זה מותר. וכן להשתמש במקום בו נמצא המוקצה נחשב צורך מקומו ומותר.

ג. אין בזה הערמה, כיון שההגדרה היא שכלי שמלאכתו לאיסור אינו מוקצה כמוקצה מחמת גופו שיש איסור בעצם טלטולו, אלא חכמים אסרו לטלטלו לצורך הדבר האסור, אך אם הטלטול הוא לצורך דבר מותר אין זה נחשב טלטול מוקצה כלל ולכן אין זה אסור ואין זה הערמה. אך יש להדגיש שאין היתר של טלטול בשינוי אלא של טלטול בגופו אבל באחורי ידיו נחשב טלטול מן הצד ומותר רק לצורך דבר המותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל