לתרומות לחץ כאן

ברכת אירוסין בחרש וחרשת השומעים ע"י מכשירי שמיעה

שלום וכתיבה וחתימה מורי ורבותי

שאלה ?
ברכת האירוסין :

חופת חרש וחרשת – כיצד ינהג מסדר הקידושין בעניין ברכה זו .

האם כיום יש פוסקים שיאפשרו לשמוע הברכות דרך מכשירי שמיעה
האם זה להלכה .

תודה מראש .

תשובה:

שלום רב.

יש פוסקים שכתבו שחרש יוצא בברכת אירוסין שאומר הרב כשהוא שומע רק על ידי מכשיר שמיעה.

מקורות:

ראה בשו"ת יביע אומר (ח"ז אבה"ע סי' יז בהגהה) שכתב: "ודע שזהו בחרש שאינו שומע כלל, אבל השומע על ידי מכונת שמיעה חשמלית, שפיר יוצא ידי חובת ברכת אירוסין כששומע הברכה מפי הרב, וכמ"ש הגאון רבי צבי פסח פראנק זצ"ל בתשובה, והיא לו נדפסה בשו"ת מנחת יצחק ח"ב (סימן קיג), שהשומע ע"י מכונת שמיעה יוצא ידי חובת מקרא מגילה, במה ששומע מהשליח צבור, ואפילו אם נאמר שמעורב בו קול אחר שעל ידי המכונה, מכל מקום הוא מכח הקורא, וכל הקולות כשרים, ובלבד שיהיה מכח בר חיובא. ואף שהניח בצ"ע, קושטא דמילתא כן הוא להלכה ולמעשה. ולאפוקי ממה שכתב בשו"ת ישכיל עבדי חלק ז' (חאה"ע סי' יז) שאף השומע ע"י מכשיר שמיעה דינו כחרש גמור".

אמנם ראה שם בתשובת הגרצ"פ פראנק שסיים בצ"ע. עי' עוד בספר סדר כתובה כהלכתה סי' כ'.

אלא שחשוב להדגיש, כי המקור לכך שאם החתן הוא חרש אין מברכים ברכת אירוסין, הוא בשיטת הרמב"ם שברכת אירוסין הוא ברכת המצוות ולכן החתן הוא זה שמחויב בברכה. כ"כ בשו"ת נודע ביהודה (ח"ב אבה"ע סי' א'). אולם שיטת הרא"ש והר"ן שברכת האירוסין הוא ברכת השבח, ולפי"ז לכאו' כל אדם יכול לברך. וראה בספר זכרון אהל אברהם כתובות (עמוד תקט) שהובא בשם הגר"ש רוזבסקי שכתב להוכיח כי בדיעבד סומכים על שיטת זו, שהרי כתבו החלקת מחוקק והבית שמואל שאם בדיעבד לא בירך לפני הקידושין, שיברך אח"כ, הרי שסמכו על שיטה זו. אלא שבהמשך הוא מעלה צד שיתכן כי גם לשיטת הרא"ש והר"ן אפשר שגם אם זה ברכת השבח, ברכה זו נתקנה רק על החתן עצמו. ועי' בטיב קידושין להמהרא"ל צינץ (סי' לד סוף סק"ב) שחולק על רוב הפוסקים שנקטו כדברי הנוב"י, ודעתו כי גם חרש יכול לברך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. קודם כל תודה על תשובתכם

    אבל עיקר שאלתי בהתחלת השאלה

    והיא חופת חרש וחרשת שבאים להינשא האם יכולים להכנס לחופה ואיך
    יעשו בענין ברכת חתנים שבע ברכות שתחת החופה מצב שפעם היה ואין מכשירי שמיעה האם יכולים בכלל להנשא ?

    תודה מראש

  2. בודאי שהם יכולים להנשא, אלא שברכת אירוסין אין לומר אם החתן אינו שומע, ואילו ברכות נישואין אומרים גם אם אינו שומע, ראה בשו"ת אגרות משה (אבה"ע א' סי' פז). חשוב להדגיש כי כל זה הוא רק במקרה שהחתן אינו יכול לברך בעצמו, אך אם הוא יכול לברך בעצמו ודאי שהוא מברך גם ברכת אירוסין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל