שלום רב. רציתי לדעת מה מברכים על פתיתים, ברכה ראשונה וברכה אחרונה?
תשובה:
על פתיתים מברכים ברכה ראשונה 'בורא מיני מזונות' וברכה אחרונה 'על המחיה'.
שלום רב. רציתי לדעת מה מברכים על פתיתים, ברכה ראשונה וברכה אחרונה?
תשובה:
על פתיתים מברכים ברכה ראשונה 'בורא מיני מזונות' וברכה אחרונה 'על המחיה'.
שאלות שנצפות עכשיו:
מאמרים אחרונים
מדריכים הלכתיים
מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?
מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל
מה לגבי פתיתים עם חלב?
מזונות, החלב טפל.
למה מזונות? הם עברו תהליך אפיה לפני הבישול
לא הבנתי את שאלתך, גם בצק מבושל ברכתו מזונות.
אבל לפני בישול הם עברו אפייה האם הבישול אחרי אפיה הופך את זה למזונות
גם כשזה אפוי זה מזונות, אחר כך זה התבשל ואין כזית..
בצק אפוי הוא מזונות אם הוא פת הבאה בכיסנין,
ופתיתים אינם פת הבאה בכיסנין לשום שיטה,
ולכאו' הסיבה לברך עליהם מזנות זה משום שאין בפרוסות כזית, וכל שהתבשל אחר שנאפה ואין בו פרוסות כזית ברכתו מזונות [שו"ע קס"ח ס"י]
ועדיין יש מקום לעיין בפתיתים שהתבשלו בסיר עד תום כל המים ויצאו יבשים מהסיר, מדוע לא נדון אותם כמי שאחר בישולם נאפו שוב, שהרי נפסק שמעשה אילפס בלא משקה הוא כמו מעשה תנור [משנ"ב קסח סקפ"ג], ופירורי לחם שנאפו אחר בישולם דעת הרבה פוסקים שהם נידונים כפת [כמו קוגל איטריות]
וא"כ צריכם לדון פתיתים כאלו כפת ועכ"פ כפת הבאה בכיסנין שמשיעור קביעת סעודה מחוייב בברכת המזון.
הרב אלישיב חש באופן זה בקוגל לקביעות סעודה, אבל מנהג העולם אינו כך, והסיבה בגלל שאין משמעות של אפייה בדבר אלא רק התייבשות ועדיין טעמו כמבושל.
א. האם אכן לפי הרב אלישיב נחמיר גם בפתיתים?
ב. לכאורא יש חילוק בין פתיתים לקוגל שהרי בקוגל האפייה היא רק לדבק את האטריות אולם בפתיתים, האם לא נגדיר את סוף הבישול כאפיה גמורה?
לפתיתים אין תוריתא דנהמא ובזה אין חשש כלל. וכפי שלא חששו בביסלי וכדומה.
הרב אלישיב סבר שלקוגל יש תוריתא דנהמא, ואם כך במה שונים מזה פתיתים?
אם כבר בבסלי עסקנו, האם כשאוכל ממנו שיעור קביעת סעודה מתחייב עליו בברכת המזון כפת הבאה בכיסנין?
הנושא הוא הגודל והצורה, ראה עוד כאן
https://din.org.il/2016/07/29/%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%94-%D7%A2%D7%9C-%D7%91%D7%99%D7%A1%D7%9C%D7%99-%D7%91%D7%90%D7%9E%D7%A6%D7%A2-%D7%A1%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%94/
השאר תגובה