לתרומות לחץ כאן

להלוות כסף בעיסקא ולהיות שותף ברווחים ולא בהפסדים

בקשר  להתר עיסקה
1) אני נותן למישהו 20 אלף שקל והוא סוחר קונה דברים ומוכר. אני אומר לו אתה מוכר סחורה ב20 אלף שקל מחזיר לי את הכסף שלי ועוד 5 אלף שקל מהריווח שלך אתה נותן לי ראשון, אחרי שנתת לי 25 אלף שקל, מה שאתה מרויח שלך למקרה שאתה מפסיד את הכל, אתה צריך להחזיר לי רק 20 אלף שקל מה שלקחת. אני שותף שלך רק לרווחים ולא להפסידים וגם אני הראשון שמרוויח. האם מותר או אסור באופן כזה.
מחכה לתשובה ותודה מראש

תשובה:

אסור להיות שותף ברווחים אלא אם כן שותפים גם בהפסדים. ניתן לערוך היתר עיסקא הבנוי על כך שהמקבל חייב להביא עדים אם הפסיד ולהישבע אם הרוויח פחות ממה שסוכם.

ניתן להוריד היתר עיסקא כאן.

מקורות:

שו"ע יו"ד סי' קעז סעיפים א-ב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בקשר להיתר עיסקה 
    רשום בהיתר עיסקה שהלוקח את הכסף למקרה שהפסיד יכול להחזיר רק שליש מסכום הקרן זה מחיוב להיות שליש (כמה מי שנתן את הכסף יכול להפסיד )אפשר לשנות את זה לשמונים אחוז ועשרים אחוז או שזה מחיוב להיות שליש וכו.
    בקיצור השאלה היא מי שנתן את הקרן כמה הוא צריך לרשום שהוא מפסיד למקרה שהכסף הופסד, ואותו שאלה בכיון ההפוך ברוחים האם מותר לו לקחת יותר מחצי ברגע שיש רווחים.

    שאלה שניה למקרה שפעם מישהוא עשה משהו כזה נתן למישהו כסף ואמר לו במקרה שיהיו הפסדים אתה חייב להחזיר לי את הקרן והוא לקח את הקרן, האם הוא צריך ברגעים אלו להחזיר לו חצי מהסכום 
    מחכה לתשובה ותודה מראש 

  2. חלקו של הנותן בהפסדים צריך להיות יותר מאשר חלקו ברווחים. אסור שיהיה מצב שהמקבל חייב באחריות והנותן מקבל את הרווחים.
    כדי שאנשים ירצו להשקיע מבלי לסכן את הקרן יש בהיתר עיסקא דרישות קשות שהמקבל חייב לעמוד בהם כדי להיפטר מהקרן, כך שבכמעט כל המקרים המקבל יצטרך לשלם את כל ההפסדים.
    על השאלה השניה, אם המקבל התחייב לשלם את כל ההפסדים, חייבים לשנות את ההסכם כדי להתאימו להלכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל