לתרומות לחץ כאן

החלפת מצבה ישנה בחדשה

אנו מעוניינים להחליף את המצבה של האח הבכור שלנו מכיוון שהנוכחית מאוד שחוקה.מדובר רק בהחלפה של השיש העליון לא הכל.1.האם יש עניין לא להחליף המצבה מלכתחילה?אולי רק לשייף את הנוכחית ולחדש הכתוב עליה?2.במצבה הנוכחית לא כתוב שמו המלא של הנפטר.כתוב רק פנחס אזולאי ושמו אברהם פנחס אזולאי.האם צריך להוסיף השם במצבה ועד כמה זה הכרחי?3.האם את לוח השיש החדש אפשר רק להדביק על הקיים או שצריך להסיר הישן?4.אם בדיעבד אחרי שלוח השיש הוכן,והאח הגדול הי״ו מסרב לביצוע ההחלפה מסיבה אולי של ביזוי הנפטר וכו׳.כיצד עלינו לנהוג?

תשובה:

שלום רב.

אין מניעה להחליף מצבה, אם בני המשפחה רואים צורך בכך, ואין בזה משום ביזוי הנפטר. אך יש לגנוז את המציבה הישנה כיון שאסור ליהנות ממנה.

מקורות:

שולחן ערוך יו"ד סי' שס"ד ס"א ובנושאי כלים שם מבואר שאין איסור להחליף מצבה, אלא אסור להנות ממנה. ובאגרות משה חלק א' יו"ד סי' רמ"ה כתב לגונזה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום וברכה, שאלה נוספת בנושא הנ"ל. גיליתי שמצבת קרוב משפחה אותיותיה בולטות, שמפורש הדבר בפוסקים לאיסור, ויש ענין גדול לתקן זאת.
    והנה בונה המצבות אומר שהאופן הזול יותר לתקן זאת הוא לעשות לוח שיש חדש חרוט כהלכה, ולהדביקו על גבי הישן, כי הסרת הישן מייקרת העבודה, חוץ ממה שאח"כ יש לגונזו שהוא טורח והוצאה נוספת.
    ואז השאלה היא, האם יש בכך חסרון ומזכרת עוון לנפטר שבקברו מצויות אותיות בולטות שאינן כהלכה, הגם שמכוסות, ובכל מקרה כדאי להסיר הישן?
    תודה

  2. כדאי לתקן, כי זה עשוי להזיק גם לעוברים ושבים יביטו בכתב שעל המצבה. אוי לו למת שאין לו מבקרים… אם יש לו קרובים למה אין לו מבקרים???

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל