לתרומות לחץ כאן

התנגדות לבניה כדי שיוכלו לראות את השמש בזריחה

בבניין 1 רוצים לבנות חדרים, בא שכן מבניין 2 ואומר שלא יוכל לראות את השמש בזריחה מהמרפסת שלו, האם יש מרחק שיכולים לטעון לכך?

תודה

תשובה:

סביר להניח שבית דין לא יקבל את הטענה.

מקורות:

אם מדובר בשני בניינים על חלקות נפרדות בטאבו, פשוט שאין טענה של נזק הסתרת השמש בשעת הזריחה.
גם אם הם בנויים על חלקה אחת, כך שגם דיירי הבניין השני שותפים בקרקע שעליה בונים את ההרחבה, מכל מקום שותפים יכולים לבנות מדין חלוקה (אם כולם יכולים להרחיב) או מדין גוד או איגוד (פיצוי כספי, תשלומי איזון). אלא שאם באמצעות ההרבה משנים את הצורה התכנונית של הבנין באופן מהותי, השכנים יכולים לטעון שהם השתתפו בבניין על דעת שהבניין יהיה לפי התכנון המקורי (עיין ש"ך חו"מ סי' קעא סק"א), אבל אם שכן יטען שהתכוון לקנות דירה זו כיון שהוא יוכל לראות השמש בשעת הזריחה, כנראה שטענתו לא תתקבל.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. 1) לפי חוק תכנון ובניה אם יש מרחק מסוף גבול החלקה 4 מטר עד לבניין לא תתקבל ההתנגדות. 2) גם אם אין מרחק יכולה הוועדה לאשר בהקלה, תלוי בנסיבות, על פי ההלכה לדעתי מתחשבים בחוק.
    בכל מקרה טענת צפייה בשמש בזריחה לא מתקבלת בוועדה לתכנון ובניה, יש לי שני פתרונות בשבילך 1) שיהיה לך תמונה גדולה בסלון שמראה את הזריחה 2) אם תוכל להניח מראה במרחק מסויים שאת קרני השמש תוכל לראות מזות אחרת שהמראה נותנת ואז תוכל לראות את הזריחה או שתעלה לגג, אני מקווה כשרכשת את הדירה לא לקח ממך המוכר תוספת על השמש, במידה וכן תוכל לחזור אליו בטענת מקח טעות.
    יתכן שתתבע את השכן והוא יטען שאתה לוקח לו חמצן.
    לסיכום בבתים משותפים לא מתחשב החוק בהסתרת שמש, או נוף, מתחשבים אם הוא ניצמד לבניין שלך והמרחק צריך להיות 4 מטר שכל אחד מתרחק מסוף גבול החלקה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל