לתרומות לחץ כאן

קידושי טעות

שלום,
הייתי נשוי במשך מספר חודשים לאישה, שיום אחד קמה ועזבה את הבית.
ידוע לי שקודם החתונה היא לא רצתה כלל להתחתן, אבל (כנראה) בגלל שטיפת מוח מההורים שלה ועוד, היא ניגשה לשידוכים, והתחתנה. לצערי הרב, איתי.

שאלתי: האם זה שהיא לא רצתה להתחתן לא מבטל את כל הקידושין למפרע? (חוץ מזה שכל העסק היה מקח טעות אחד גדול. הסתירו ממני דברים מזוויעים).

תשובה:

שלום רב.

ודאי ידוע לך כי כל אדם שעושה מעשה הרי המעשה קיים מלבד אם הוא "שוטה". בין אם המעשה הוא תוצאה של שיכנוע כזה או אחר, אם האדם מוגדר בר דעת ודאי למעשה יש תוקף. הגדרת "שוטה" בהלכה ודאי שאינו שייך במקרה שלך.

לענין שאלתך האם יש כאן מקח טעות מחמת שהסתירו ממך דברים רבים. אנני יודע על מה אתה מדבר, אך ככלל אומר, כי מקח טעות לבטל קידושין כדי שהאשה תצא ללא גט אלו דברים שקרו מעט מאד בהיסטוריה, קשה מאד למצוא מקרים כאלו, וגם כשיש מקרים כאלו בפוסקים מדובר על מקרים קיצוניים מאד.

אך אולי בכל זאת אציין לדברי ה"דברי יציב" (שו"ת, אבה"ע סי' טו) שכתב: "הנה מעולם תמהתי שאפילו המדקדקין במצוות מ"מ בשידוכין אינם נזהרים מלהעלים איזה מום שבסתר ואיזה מיחוש או כדומה לזה, שהרי מלבד שזה בגדר אונאה ומקח טעות יש חשש שצריך קידושין אחרים". אלא שצריך להבחין, הוא כתב כן לכתחילה, אבל בדיעבד כאמור, מעטים מאד המקרים שאנו פוסקים כי יש מקח טעות, וכי האשה יוצאת ללא גט.

יש להוסיף כי גם יש דעה באחרונים (שו"ת בית הלוי ח"ג סי' ד') כי גם כשיש מום גדול שהוא מקח טעות והקידושין לא תופסים. מדברנן אין האשה יוצאת ללא גט שמא יאמרו אשה יוצאת ללא גט (דבריו מבוססים על הסוגיא בכתובות עג,ב).

בהצלחה לעתיד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הרי "אין האישה מתקדשת אלא לרצונה". אם מעשיה והתנהגותה של האישה מוכיחים שהתקדשה שלא מרצונה, אין זה מבטל את הנישואין למפרע (ענין המקח טעות הוא אינו שייך לשאלה זו)?

  2. אנסה לסדר את הנושאים.
    יש נושא של "קידושי טעות", זה שייך במקרה שהקידושין היו ברצון הצדדים, ללא כל כפיה וכד' בדעה צלולה, אלא שהם היו בהנחה שהכל כשרוה, ואח"כ התברר כי המצב אינו כפי שסברו בשעת הקידושין. ויש נושא של "אין האשה מתקדשת אלא לרצונה" זה מדבר על מצב ברור שהכל ידוע בשעת הקידושין, והדין אומר כי צריך את רצונה לקידושין, דהיינו שלא יהיה בכפיה וכד'.
    ולכן לענין שאלתך, "אם מעשיה והתנהגותה של האשה מוכיחים שהתקדשה שלא מרצונה" כלל לא ברור מהיכן הגעת להנחה זו, וכי אם שיכנעו אותה להנשא למרות שלא רצתה, זה נקרא שלא לרצונה, וכי מישהו הכריח אותה להנשא? מישהו איים עליה?, האם האשה הגישה את אצבעה לקבל את הטבעת שלא מרצונה? כל זמן שיש שני עדים שראו אותה מתקדשת לרצונה (כאמור), לא יועיל אפילו אם יבואו עדים שיאמרו כי שעה לפני החופה היא הודיעה שהיא אינה מסכימה להנשא כלל, כי עובדה היא שהיא התחרטה, ורק אם יבואו עדים שיעידו שהיא אויימה, ולכן הסכימה לקידושין, יש מקום לבטל את הקידושין, כמובן בכפוף לדיני מודעה ואונס המבוארים בחו"מ סי' רה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל