לתרומות לחץ כאן

ריבית פיגורים בחוזה לרכישת דירה

שלום הרב.
קבלן שרשם בחוזה סעיף כזה: "לא שילם הקונה במועד הקבוע בהסכם זה תשלום כלשהו מתשלומי התמורה או כל תשלום אחר החל עליו עפ"י הסכם זה באמצעות שוברי התשלום, ישלם הקונה בנוסף לתשלום שבפיגור, כערכו בש"ח במועד המיועד לתשלום, ריבית בשיעור חודשי של 1.5%, כשהריבית מצטברת לקרן בתום כל רבעון, וזאת מהיום בו היה על הקונה לשלם את התשלום ועד לתשלום בפועל".
האם יש אפשרות שזה לא יהיה ריבית אסורה?

תשובה:

יש לכתוב שכל דבר שיש בו חשש ריבית יהיה לפי היתר עיסקא שבספר ברית פנחס.
ישנה אפשרות נוספת לכתוב שכנגד כל תשלום הקונה קונה חלק יחסי בדירה, אבל שיטה זו מסובכת קצת, כיון שבדרך כלל המוכר אינו מעוניין להקנות כל עוד שלא קיבל את מלוא התשלום וממילא יש צורך להכניס תנאים בקנין.

מקורות:

עיין רמ"א יו"ד סי' קעג סעיף ז שאם הקונה מקדים את התשלום לפני הקניה (השלב שבין עריכת החוזה עד למסירת החזקה בדירה או העברה בטאבו הוא שלב שלפני הקניה) אסור לומר במפורש שאם תשלם בתאריך פלוני תשלם בזול אבל בתאריך אחר תשלם יותר (אמנם בטור מובא גם דעת המתירים, אבל להלכה נפסק לאיסור). אבל כותבים שיקנה כנגד מעותיו אין הלוואה כלל ואין חשש ריבית, עיין בגמ' ב"מ דף סה ע"ב "פעמים ששניהם מותרין דאמר ליה קני כשיעור זוזך".
יש לציין להיתר עיסקא שיש בו קנין בנכסי הקונה כנגד החוב, כיון שהנוסח של ספר חכמת אדם ושל קיצור שולחן ערוך מתאים רק למקרה שאחד נותן כסף לשני ולא כשיש חוב שנוצר מבלי לקבל כסף כמו בהתחייבות של הקונה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל