לתרומות לחץ כאן

אשת כהן שבעברה היה לה חבר גוי, אם יש לחשוש לחללות

סליחה, שכחתי את השאלה החשובה ביותר.
יש אדם שאמו למדה באוניברסיטה בארה"ב קודם שנישאה לאביו, שהוא כהן. בזמן שהייתה באוניברסיטה היה לה חבר לא יהודי, וניתן להניח שהיה קיום יחסים, אבל כמובן שהוא לא יודע זאת בוודאות. הוא רוצה לדעת אם הוא כשר לכהונה, או שמא נפסל לכהונה. תודה רבה שוב.

תשובה:

שלום רב.

באופן עקרוני אם אכן האשה קיימה יחסים עם גוי לפני שהבחור נולד, ודאי שהוא אינו כהן. אך האם להחליט כי אכן זהו המצב צריך יותר פרטים כדי לענות על שאלה זו, והבחור יכול לפנות לכל רב הבקיא בעניינים אלו, או לפנות אלינו.

מקורות:

מבואר בסוגיא בכתובות יג,א ראוה מדברת וכו' ר' יהשוע אומר לא מפיה אנו חיין והרי היא בחזקת בעולה לנתין או לממזר, ולדעת רבן גמליאל הרי היא נאמנת לומר לכשר נבעלתי. ומחלוקת זו היא במקרה שהאשה מעוברת שאז רואים שודאי היא זינתה וכל השאלה היא עם מי, וכן באופן שיש עדים כי היא התייחדה עם אדם מסויים, ואין אנו יודעים מיהו האם הוא כשר או לא. זאת אומרת שבאופן שהיא התייחדה בצורה כזו אנו מניחים כי היא זינתה אלא ששם בסוגיא אין אנו יודעים עם מי, ובזה הם נחלקו, ואנו פוסקים כר"ג שהיא נאמנת לומר לכשר נבעלתי.

ואם אין עדים שהיא התיחדה עם אדם, אלא שהיא מודה בזה אולם טוענת שלא נבעלה כלל, גם לר' יהושע היא נאמנת במיגו שיכולה להכחיש שהתיחדה.

וראה עוד בשו"ת רע"א (ח"ב סי' נב) שדן באריכות בפנויה שנסתרה עם גוי אם היא נפסלת לכהונה. והביא בזה דעת הסמ"ג בשם בה"ג שנאסרת עי"ז לכהונה. מדברי הראשונים בע"ז (כג,א) נראה שע"י יחוד אינה נאסרת, אלא שכתב כי גם לדעת ראשונים אלו היינו בסתם יחוד באקראי בעלמא וכד' אבל אם היא נסתרה על דעת זנות, ודאי שהיא נאסרת לכהונה.

בפרט שמדובר באשה שאינה דתית ומן הסתם היא מחללת שבת, בכה"ג חוששים שמא זינתה איתו מרצון כמו שעולה מדברי המהרי"ק (שורש קס) שהובא שם בהרחבה.

אבל לכאו' כל זה הוא רק לאסור את האשה לכתחילה להנשא לכהן, אבל במקרה זה שנושא הוא האם אשה זו ודאי נפסלה לכהונה כדי לקבוע בודאות שבנה שנולד לה מכהן הוא חלל, לכאורה אין בידינו לקבוע כך.

נקודה נוספת שצריכים לציין, כי אמנם עיקר הסוגיא והחששות שמא היא נבעלה לפסול משום מעלת יוחסין הוא לענין כשרותה להנשא לכהן, או כשרות בתה להנשא לכהן (בדוגמא של ראוה מעוברת). אבל לענין האם בנה חלל או לא אולי נאמר כי לא מצינו בזה מעלת יוחסין, ואפשר לדון לפי עיקר הדין שאין סיבה לפסול אותו. אך ראה ברש"י קידושין עד,א ד"ה חדא להכשיר שכתב שיש נפק"מ גם לענין כשרותה לאכול בתרומה, זאת אומרת שלענין כל הדברים יש מעלת יוחסין של כהונה, וא"כ גם לענין כשרות בנה אם הוא כהן כדי לעלות לדוכן גם יש לחשוש שמא חלל הוא ויש בו איסור דאורייתא.

לסיכום, אם ברור כי אשה זו נסתרה או התייחדה עם החבר שלה הגוי, נראה כי בנה אינו יכול לעלות לדוכן, אבל גם אינו ודאי חלל, ואסור לו להטמא למת ולשאת פסולי כהונה. ואם לא ידוע כי היא התייחדה עימו לכאורה אין להוציא אותו מחזקת כהונה שיש לו. אלא שכדי לתת תשובה ברורה יותר, צריכים לדעת יותר פרטים, מהיכן הוא יודע שאכן לאמו היה חבר גוי, ומה אמו מספרת מהי הגדרת חברות זו, וכד'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל